The use of ICT's in the Popular Music Career of the Riobamba Higher Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.16.04

Keywords:

music, ICTs, education

Abstract

Teaching has been transformed since the pandemic that the world faced, the teaching methodology had to adapt to the new virtual reality. In the field of music education had never faced virtuality as a means of teaching and learning, one of the key subjects such as music reading had to adapt to the new online modality to apply new strategies which were not applied correctly due to the time pressure in its application without having been tested before. One of the main subjects is Musical Reading, and strategies were applied at the Higher Technological Institute. Taking into account this problem, the present work is about the Information and Communication Technologies applied in music for the improvement of this manifestation of art. Scientific methods were used: theoretical, empirical and statistical-mathematical. Theoretical-methodological foundations of the object of study were determined, which made it possible to delve into the subject. Through this article, the analysis carried out is expressed, demonstrating the relevance and practical significance of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J.E. (2021). Música y tecnología: sobre las transformaciones discursivas en la música popular contemporánea Universitat Oberta de Catalunya, España https://www.ehu.eus

Asamblea Nacional Constituyente del Ecuador. (2008). Constitución del Ecuador.

Bautista, A. y Alba, C. (1997) ¿Qué es Tecnología Educativa?: Autores y significados, Revista Píxel-bit, (9), 4. http://www.us.es/pixelbit/art94.htm

Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización (4ª ed.). Barcelona: Paidós.

Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones educativas. En Lorenzo, M. y otros (coords): Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas formales y no formales (pp. 197-206). Granada: Grupo Editorial Universitario.

Camacho, R., Rivas, C., y Mendoza, M. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Redalyc. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/2036

Chidichimo, G. (2020). La educación superior universitaria en América Latina; tendencias y nuevas configuraciones en los inicios del siglo XXI. Journal de Ciencias Sociales. Retrieved 2023, from https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/jcs/article/view/6653/10465

Crespo, F. J. y Pillacela, C. L. (20121). Nuevas tecnologías en los primeros subniveles de Educación Cultural y Artística en Ecuador. Dialnet, 27(1), 334-346. Retrieved 2023, from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7817702

Fombella, J. (2018). Ventajas y amenazas del uso de las TIC en el ámbito educativo. En S. Rappoport, Debates y prácticas para la mejora de la calidad de educación (pp. 67-83). Madrid: Asociación Investigación, Formación y Desarrollo de Proyectos Educativos. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/685723/debates_rappoport.2018.pdf?se#page=67

García, V. (2003). Tecnología educativa. Madrid: La Muralla.

Gómez, V. (2020). Estado actual de las tecnologías de la información y la comunicación (tics) como estrategia metodológica de enseñanza y aprendizaje en el nivel de educación básica secundaria, área de ciencias naturales, Colombia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/25843/GomezLeonVanessa2020.pdf?sequence=1

Gran Diccionario de la Lengua Española Larousse. (2018) Gran Diccionario de la Lengua Española Larousse. Obtenido de Diccionarios. https://www.diccionarios.com/detalle

Kulik, J. A. (1994). Meta-analytic studies of findings on computer-based instruction. Technology assessment in education and training, 1, 9-34.

Labraña, J., & Brunner, J. J. (2022). Transformación de la educación superior latinoamericana y su impacto en la idea de la universidad. Perfiles Educativos, 154(176). https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/60539/52946

Laguna, J. C. (2022). A primera vista. Aproximaciones al desarrollo de la lectura musical en la guitarra. UNAM; https://www.repositorio.fam.unam.mx/handle/123456789/138

Loyola, C. N., Echevarría, A. S., Pérez, A. M., Camerón, P. P., & Rodríguez, K. (2019). La formación del profesor universitario desde una dimensión humana. Medigraphic, 17(2), 2-8. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4122

Ministerio de Educación de Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Intercultural del Ecuador. Quito, Ecuador.

Peña, R. (coord.). (2011). Nuevas tecnologías en el aula. Tarragona: Altaria.

Reeves, T. C. (1998). The impact of media and technology in schools. Journal of Art and Design Education, 2, 58-63.

Serrano, S. (2017). Concepción metodológica para el perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje de la Informática en el técnico medio de la Educación Técnica y Profesional. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana. ICCP.

Vargas, A. D. (2019). Educación para la convivencia y la Cultura de Paz a través de las Tac: Un estudio multicasos en el contexto bogotano. Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved 2023, from https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2019/hdl_10803_667377/advs1de1.pdf

Published

2024-06-30

Issue

Section

ARTÍCULOS