From the cultural-artistic of Art Thinking to the formal pedagogical of Caeiro-Rodríguez, as a creative projective framework of a therapeutic experience with cases of drug addiction
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.16.06Keywords:
art education, occupational therapy, project framework, drug addictions, Art ThinkingAbstract
The following article outlines the development of a creational projective framework that elucidates the process of creative action from a pedagogical perspective. It presents artistic education as a supportive tool in occupational therapy at a drug addiction rehabilitation center, referencing the work of Martín Caeiro-Rodríguez, who suggests rethinking established learning structures proposed in the revised Bloom's taxonomy. This involves identifying cognitive and procedural domains present in the sustained creative process rooted in "doing-thinking," as proposed by Art Thinking. The approach rejects the notion of poiesis that often accompanies collaborative artistic projects, instead positioning art as a therapeutic option grounded in emotion, the desire to learn, and expanded practical experimentation. This approach resists limiting itself to a finite practice ending in the creation of an object devoid of meaning; using the women's ward at the CETAD 12 PASOS Alcohol and Drug Addiction Treatment Clinic in the city of Cuenca as a case study.
Downloads
References
Acaso María & Megías Clara. (2017). Art thinking: cómo el arte puede transformar la educación. Publisher not identified. Retrieved December 23 2022 from https://www.overdrive.com/search?q=9015DA1B-4663-4417-A81B-CCEA129FEFEA
Acaso, M. (2012). Arte, intervención y acción social: la creatividad transformadora. Arteterapia 305-307. Retrieved January 27 2023 from https://paperity.org/p/222306146
Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad 30(1), 159-177.
Castellanos, Nazareth (20 de diciembre de 2023). Biosofía 3: La danza y el cerebro, con Gise Schwartz y Nazareth Castellanos [Archivo de video]. You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=OyBtwkE9gs4
Cursoie.online (12 de junio de 2006). Programa Redes - Educación Emocional con António Damásio 12/06/06. Emoción, sentimiento y conciencia. You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=FAAocrZtBKA
Damasio, A. R. (2010). Y el cerebro creó al hombre: cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo? (1. ed.). Destino.
Lamor Rodríguez, V. (2017). Terapia Ocupacional Aplicada al Ámbito de las Drogodependencias: Tratamiento y Recaída están Ligados cuando no se Acompañan de la Ocupación [Tesis de maestría, Universitat de Barcelona]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/2445/116005
Martínez, N., López Fernández, M., Rigo, G. (1995). Educación artística y movimientos sociales. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado (24), 83-98. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/117880.pdf
Moreno, X. (15 de enero de 2024). Guía metodológica de educación artística con Art Thinking para el acompañamiento terapéutico de mujeres drogodependientes desde una experiencia desarrollada en Cuenca. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte. (15). https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/5053/4009
Murillo-Blázquez, N., Moruno-Millares, P. (noviembre de 2020). Investigación sobre drogodependencia en Terapia Ocupacional: scoping review. TOG (A Coruña). 17(2), 205-213. https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/download/90/71
Pascual, A. de & Lanau, D. (2018). El arte es una forma de hacer (no una cosa que se hace): reflexiones a partir de una conversación de Luis Camnitzer y María Acaso. Catarata. Retrieved January 9 2023 from http://www.digitaliapublishing.com/a/81054/.
Rojo Mota, G. (abril de 2008). Terapia ocupacional en el tratamiento de adicciones. ELSEVIER. 10(2), 88-97. https://www.elsevier.es/es-revista-trastornos-adictivos-182-articulo-terapia-ocupacional-el-tratamiento-adicciones-13124766
Sánchez de Serdio Martín, LA. (2016). «Arte y educación: la necesidad de un encuentro incómodo entre esferas que se interrogan». En: «Arte y educación» [nodo en línea]. Artnodes (17), 2-5. UOC. [Fecha de consulta: dd/mm/aa]<http://journals.uoc.edu/ojs/index.php/artnodes/article/view/n17-sanchez/n17-sanchez-pdf-es><http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i17.3012>
Yarce-Pinzón, E., Lagos-Salas, D. G. y Arcos-Rodríguez, A. V. (2021). Prácticas investigativas en Terapia Ocupacional, una mirada transversal de la ocupación. Editorial UNIMAR. https://libros.umariana.edu.co/index.php/editorialunimar/catalog/view/130/107/545
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.