Foundation stone
Basis for Architectural Design
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v008.n015.a04Keywords:
teaching, learning, architectural design, typos, topos, tectonicsAbstract
The teaching and learning of the project in an initial course constitute the central argument of this article that explores the theoretical foundations on which the practice of the architectural project is based. A theoretical framework is formulated that summarizes a transmissible set of knowledge ordered around the notion of typos, topos, tectonics that come from the culture of the architectural discipline itself and that emanate from architectural works. The teaching program addresses the project process from the conceptualization of the spatial, formal and constructive terms in a reflexive effort, a theoretical thought that gives meaning and coherence to the architectural form. Through the conceptualization of the foundations raised, the course proposes a reflection on the practice of the architectural project vindicating the interest of architecture for disciplinary knowledge.
Downloads
References
Allen, S. (2009). Practice: Architecture, Technique + Representation. Londres, UK: Routledge.
Alba Dorado, M. I. (2013). Manos que piensan. Reflexiones acerca del proceso creativo del proyecto de arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (22), pp. 196-203. doi: 10.4995/ega.2013.1694
Alba Dorado, M. I. (2016). La mirada atenta. Aproximaciones a la creación arquitectónica. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (27), pp. 88-95. doi: 10.4995/ega.2016.4732
Capitel, A. (2016). Tres sistemas arquitectónicos. Patios, partes y forma compacta. Barcelona, España: Fundación Arquia. Los libros de la Catarata.
Correa, C. (2008). Un lugar a la sombra. Barcelona, España: Fundación Caja de Arquitectos.
Cortés, J. A. y Moneo, R. (1976). Comentarios sobre dibujos de 20 arquitectos actuales. Barcelona, España: ETSAB.
Curtis, W. J. R. (2012). La arquitectura moderna desde 1900. Londres, UK : Phaidon.
Frampton, K. (1999). Estudios sobre la cultura tectónica. Poéticas de la construcción en la arquitectura de los Siglos XIX y XX. Madrid, España: Akal.
García del Monte, J. M. (2017). Guía para estudiantes de arquitectura. Consejos para el proyecto. Madrid, España: Fundación Arquia. Los libros de la Catarata.
Gehl, J. (2008). La humanización del espacio urbano. La vida social entre los edificios. Barcelona, España: Editorial Reverté.
Labarta, C. (2011). Aptitud y actitud: parámetros integrados para una metodología docente. En. C. Labarta, I. Bergera (Eds.), Metodología docente del proyecto arquitectónico (34-45). Zaragoza, España: Prensas Universitarias Universidad de Zaragoza.
Le Corbusier (2008). Mensaje a los estudiantes de arquitectura. Buenos Aires, Argentina: Infinito.
Martí Arís, C. (2014). Las variaciones de la identidad. Ensayo sobre el tipo en arquitectura. Barcelona, España: Fundación Arquia.
Martí Arís, C. (2005). La Cimbra y el arco. Barcelona, España: Fundación Arquia.
Mies van der Rohe, L. (2015). Sobre la enseñanza de la arquitectura y los valores. A&P Continuidad, (2), pp. 8-11.
Moneo, R. (2004). Sobre la noción del tipo. En Rafael Moneo 1967-2004 [imperative anthology antología de urgencia] (pp. 584-606). Madrid, España: El Croquis.
Moneo, R. (2017). Rafael Moneo: una manera de enseñar arquitectura. Lecciones desde Barcelona, 1971-1976. Barcelona, España: Edicions UPC.
Montaner, J. M. (2011). La modernidad superada. Ensayos sobre arquitectura contemporánea. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Norberg-Schulz, C. (1986). Genius loci. Paesaggio, ambiente, architettura. Milán, Italia: Electa.
Muñoz Cosme, A. (2008). El proyecto de arquitectura. Barcelona, España: Reverté.
Neumeyer, F. (2000). Mies van der Rohe. La palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922-1968. El Escorial, España: El Croquis Editorial.
Piñón, H. (2006). Teoría del proyecto. Barcelona, España: Edicions UPC.
Sabini, M. (1994). Louis I. Kahn. Barcelona, España: Ediciones del Serbal.
Scott, G. (1970). La arquitectura del humanismo: un estudio sobre la historia del gusto. Barcelona, España: Barral.
Schulze, F. y Windhorst, E. (2016). Ludwig Mies van der Rohe: una biografía crítica. Barcelona, España: Editorial Reverté.
Semper, G. (2014). Escritos fundamentales de Gottfried Semper. El fuego y su protección. Edición y prólogo de Antonio Armesto. Barcelona, España: Fundación Arquia.
Sota, A. (2002). Alejandro de la Sota. Escritos, conversaciones, conferencias. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Utzon, J. (1995). La importancia de los arquitectos. En Utzon, J. (Ed.), Jørn Utzon (pp. 12-13). Madrid, España: Ministerio de obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente.
Vacchini, L. (2009). Obras maestras. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Vallespín, A., Cervero N., y Cabodevilla-Artieda, I. (2017). Los collages de la casa Resor de Mies van der Rohe como transparencia fenomenal. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (31), 140-149. doi: 10.4995/ega.2017.7392
Vitruvio (1980). Los diez libros de arquitectura. Tr. y notas de Blázquez, A. Madrid, España: Iberia.
Zevi, B. (1991). Saber ver la arquitectura. Barcelona, España: Poseidón.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.