The church of Santos Juanes as a cohesive element of the market district of Valencia – Spain
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v009.n018.a01Keywords:
Boatella, market district, Santos Juanes, urban evolution, ValenciaAbstract
The study of a factory full of history, its peculiarities and the evidence of a building with characteristics that make it unique, encourage a constructive and urban analysis of the Church of Santos Juanes in Valencia (Spain). It has been the scene of numerous events due to its important commercial position. Therefore, without leaving aside the rest of the particularities that have happened to the building and that largely define its personality and its current configuration, this work intends to attend to the rest of the features that fix its character and that allow it to be framed in a specific place inside the city. This article aims to discern and analyze the constructive evolution that the temple has had from its origins to the present, specifying each one of the interventions and relating them to the responsible historical premises, as well as the consequences that they have had in the urban environment that surrounds.
Downloads
References
Boira Maiques, J. V. (2011). Valencia. La ciudad. Valencia, España: Tirant Lo Blanch.
Galarza Tortajada, M. (1990). Evolución histórico-constructiva del templo de los Santos Juanes de Valencia. Valencia, España.
Galarza Tortajada, M. (2009). La Restauración Barroca de la Iglesia de los Santos Juanes de Valencia. La bóveda tabicada que soporta los frescos de Palomino. En Actas del Sexto Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Valencia, España: Instituto Juan Herrera de Madrid.
Garín Ortíz de Taranco, F. (1969). Vinculaciones Universales del Gótico Valenciano. Lección inaugural del curso 1969-70. Valencia, España: Anales de la Universidad de Valencia.
Gil Gay, M. (1909). Monografía Histórico-Descriptiva de la Real Parroquia de los Santos Juanes de Valencia. Valencia, España: Tipografía San José.
Llibre del Repartiment. (1978). Valencia, España: Vicent García Editores S.A.
Llibrer Escrig, J. A. (2003). El finestral gòtic : l’església i el poble de Llíria als segles medievals. Valencia, España Ajuntament de Llíria.
Llopis, A., Perdigón, L. y Taberner, F. (2004). Cartografía histórica de la ciudad de Valencia. Volumen I, (1608-1929) [Recurso electrónico-CD-ROM]. (L. Perdigón y F. Taberner, Eds.). Valencia, España: Faximil Edicions Digitals, D.L. 2004.
Mas Tomás, M. (1990). Hacia una Metodología de Actuación en la Restauración de Edificios Construidos en Piedra. Valencia, España: Universitat Politècnica de Valencia.
Memoria gráfica de España.: Valencia (Grabado). (n.d.). Recuperado de http://vicenticoaa.blogspot.com/2013/03/valencia-grabado_26.html
Mifsut García, C. D. (2016). La Avenida del Oeste de Valencia. Arquitectura de la reforma urbana. Actualización de un espacio inacabado. (Tesis doctoral). Universitat Politècnica de València, Valencia, España. doi: 10.4995/Thesis/10251/61465
Navarro Fortuño, G. (2002). Santos Juanes : diversas publicaciones sobre esta Real Parroquia. Valencia, España: Ajuntament de València.
Roig Picazo, P. (1990). La Iglesia de los Santos Juanes de Valencia. Proceso de Intervención Pictórica 1936-1990 (Editorial). Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia.
Teixidor y Trilles, J. (1895). Antigüedades de Valencia. Valencia, España: Librería de Pascual Aguilar. Recuperado de http://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=405872
Vistas del siglo XVI: Las ciudades pintadas de Anthonie van den Wijngaerde. (n.d.). Recuperado de https://cuatrotipos.files.wordpress.com/2008/04/valencia-vdw.jpg
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.