Collection of architecture card games. Seven resources for initiation, creativity or advanced experimentation
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v010.n019.a10Keywords:
card, game, architecture, creativity, experimentationAbstract
This small collection is made up of seven sets of architecture cards. They are very different games that share a condition, as well as being competent didactic resources. Architecture and play are intertwined in them. The interest will be fundamentally in the set, in the sum of pedagogical options that they offer. From the beginning, through basic plastic operations of architecture, such as drawing and building or simply observing its attractive illustrations. Advanced experimentation, with the staging of actions analogous to professional practice or the selection of various options to solve projects through the random or intentional combination of the same parameters or rules. A creative and unbiased attitude towards this collection will enable it to be valued and estimate it as an effective training complement for the architect.
Downloads
References
a+t research group (Ed.) (2018). 50 Housing Floor Plans. a+t architecture publishers.
Alba, M. (2018). Estrategias formativas en la iniciación del aprendizaje del proyecto arquitectónico. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(14), 17-29. https://doi.org/10.18537/est.v007.n014.a01
Aplust (2020, 24 de junio). https://aplust.net
Arango, J. A., Gómez Salazar, L. E. y Gómez Hernández, M.M. (2009). El cómic es cosa seria. El cómic como mediación para la enseñanza en la educación superior. Anagramas, 7 (14) 13-32. https://doi.org/10.22395/angr.v7n14a1
Arcos, C. C. (2015). Arquitectura+Juego (Los años pop 1959-1967 [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid]. http://oa.upm.es/40738/
Arnau, J. (2000). 72 Voces para un diccionario de Arquitectura Teórica. Celeste Ediciones.
Arquitectura a contrapelo (2020, 24 de junio). https://arquitecturaacontrapelo.es
Asensio, A. (2017). Scala/Ilustración, juego y arquitectura. AAAA magazine. https://theaaaamagazine.wordpress.com/2017/02/13/scala-ilustracion-juego-y-arquitectura/
Babina, F. (2020). http://www.federicobabina.com /2020
Bernadó, J. (Coord.) (1997). Áreas de impunidad. Ábalos & Herreros. Actar.
Bordes Caballero, J. (2011). Jugando a construir la vanguardia: los juguetes comerciales en el siglo XIX, derivados de programas educativos. En J. Lebrero (Dir.), Los juguetes de las vanguardias (pp.9-53). Museo Picasso.
Bordes Caballero, J. (2016). Construir una historia: una colección sin protagonista. En J. Bordes Caballero (Ed.), Juguetes de construcción. Escuela de la Arquitectura Moderna (pp.23-59). Círculo de Bellas Artes de Madrid.
Byung-Chan, H. (2014) Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.
Celedón, A. (2015). Gabinetes de la ciudad. Revista 180 (36) 42-47. http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num-36.(2015).art-24
Cinqpoints (2020, 24 de junio). https://cinqpoints.com
Eames, C. y Eames, R. (1986). House of Cards. Picture Deck. Eames Office
Fernández Villalobos, N. (2019). House of Cards: El “continente”. Eames en una baraja de cartas. Proyecto, Progreso, Arquitectura (20), 86-105.
Gausa, M., Guallart, V., Muller, W., Morales, J., Porras, F. y Soriano, F. (2002). Diccionario Metápolis de Arquitectura Avanzada. Actar.
Gutiérrez Párraga, M.T. (2004). La significación del juego en el arte moderno y sus implicaciones en la educación artística [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/7209/
Huizinga, J. (1972). Homo Ludens. Alianza Editorial.
Juárez, A. (2003). Aleatoriedad y orden en la arquitectura de Louis Kahn, ViA arquitectura, Cajas, (03), 91-97.
Koenig, G. (2006). Eames. Taschen.
Massad, F. (2018) Crítica de Choque. Qutediciones.
Moreno B., López-Crespo, P. y Moya, M. V. (2011). Propuesta de una herramienta didáctica basada en un juego de cartas para el estudio de propiedades de materiales. Actas Congreso Internacional de Innovación docente Universidad Politécnica de Cartagena (pp. 539-547), Universidad Politécnica de Cartagena.
Navarro Baldeweg, J. (2016). Una caja de cajas. En J. Bordes Caballero (Ed.), Juguetes de construcción. Escuela de la Arquitectura Moderna (pp. 9-11). Círculo de Bellas Artes.
Neuhart, J., Neuhart, M. y Eames, R. (1989) Eames Design. The work of the Office of Charles and Ray Eames. Harry N. Abrams, Inc., Publishers
Real Academia Española. (2020). Diccionario de la lengua española (edición del tricentenario). https://dle.rae.es
Ruiz, Á. (2020). D’archis. Creatividad al poder en tu bolsillo. https://darchisgame.com/ 2020.
Sabini, M. (1994) Louis I. Kahn y el libro cero de la arquitectura. En V.V.A.A (1995), Louis I. Kahn, Estudios Críticos, (p.19). Ediciones del Serbal.
Sánchez Llorens, M. (2015). Lina Bo Bardi: Objetos y acciones colectivas. Diseño.
Sentieri, C. y Navarro, A. (2018) El aprendizaje de la arquitectura a través del juego. En D. García y B. Bardí (Eds.), Textos de Arquitectura, Docencia e Innovación (pp.116-133). RU Books.
Straddle3 (2020, 24 de junio). https://straddle3.net/es/recursos/modulark
Vizcaíno, M. (2015). Área poco clara, Revista 180, (36), 2. http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num-36.(2015).art-17
Downloads
Published
Versions
- 2021-06-09 (2)
- 2021-01-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.