The subject of Projects in Architecture studies in Spanish public universities: from 1975 to the European Higher Education Area
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v012.n024.a02Keywords:
architecture, curricula, university, european convergence, progressive learningAbstract
The higher technical schools of architecture in Spanish public universities have traditionally given an important presence to the subject of Projects. The aim is to analyze the evolution of this subject in the various curricula that have followed one another since the Ministerial Order of 30-06-1975 until Royal Decree 1393/2007, which precedes the entry into the European Higher Education Area. Is used an empirical-analytical method that combines descriptive and relational aspects to demonstrate and quantify the changes that have taken place since 1975 in this essential and identifying subject for architectural education. The conclusions provide criteria for future reforms of current curricula, considering the Seville school as a possible example of application.
Downloads
References
Alarcón González, L. y Montero-Fernández, F. (2019). Lecciones entre aprendices. La estructura vertical en las enseñanzas de arquitectura. ZARCH, (12), 36–47. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123539
Bardí-Milà, B. y García-Escudero, D. (2018). The JIDA conference: Teaching practice as research. Journal of Technology and Science Education, 8(3), 146-154. http://dx.doi.org/10.3926/jotse.405
Bardí-Milà, B., García-Escudero, D. y Labarta Aizpún, C. (2019). El aprendizaje de la arquitectura. ZARCH, (12), 2–7. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123387
Bermeo Álvarez, S. y Echeverría Bucheli, R. (2022). La cátedra integradora. Un enfoque transdisciplinar para la enseñanza de arquitectura. Caso de Estudio FAU-UCE. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 11 (21), 81-89. https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a07
Bizzoto, L. (2022). Cognición encarnada. El dibujo sensible como técnica de reconocimiento del espacio arquitectónico. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 11(22), 83-93. https://doi.org/10.18537/est.v011.n022.a07
Cabrera, R. E., Trlin, M., Cardenal, S. y Caramella, M. (2015). Proyecto y estructura: Cruces e intersecciones pedagógicas. XXXIV Encuentro Arquisur. XIX Congreso: “Ciudades Vulnerables. Proyecto o incertidumbre” (pp. 1-8). FADU- UNL. http://ocs.congresos.unlp.edu.ar/index.php/CA/CA2015/paper/view/2983/746
Cardona Rodríguez, A., Barrenetxea Ayesta, M., Mijangos del Campo, J. y Olaskoaga Larrauri, J. (2009). Concepto y Determinantes de la Calidad de la Educación Superior. Un Sondeo de Opinión entre Profesores de Universidades Españolas, Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17(10), 1-25 https://doi.org/10.14507/epaa.v17n10.2009
Correal Pachón, G. D. y Verdugo Reyes, H. (2011). Sobre modelos pedagógicos y el aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista de Arquitectura, (13), 80-91. https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/article/view/772
Crespo Cabillo, I. y Maria i Serrano, M. (2010). El orden necesario. Algunas cuestiones relacionadas con el plan de estudios de la ETSAV. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (1), 76-83. https://doi.org/10.12795/ppa.2010.i1.05
De la Sota, A. (1956). Arquitectura y naturaleza. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid.
Encinas Hernández, J. (2015). Arquitectura temprana. Estrategias didácticas de formación arquitectónica en el sistema educativo actual desde la enseñanza secundaria. [Tesis Doctoral Universidad Valladolid.].
Fernández-Alba, A. (1975). Arquitectura y enseñanza. Aproximaciones a su ideología y práctica en la España contemporánea. En A. Fernández-Alba (Dir.): Ideología y enseñanza de la arquitectura en la España contemporánea (pp. 11-32). Tucar Ediciones S.A.
Forero la Rotta, A. y Ospina Arroyave, D. (2013). El diseño de la experiencia. Revista de Arquitectura, (15), 78-83. http://doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.9
Fuentealba Quilodrán, J. S., Barrientos Díaz, M. P., Goycoolea Prado, R., Quesada López, F., Célis d’Amico, F., Martín Sevilla, J.J. y Verdasco Novalvos, A. (2019). Los inicios y los finales. Transformaciones docentes post Bolonia. El caso de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Alcalá (UAH). Arquitecturas del Sur, 37(56), 28-41. https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.02
García-Escudero, D. y Bardí-Milà, B. (2020). El Debate sobre la enseñanza de la arquitectura en España: 1957-1975. En blanco. Revista de Arquitectura 12(28), 106-123. https://doi.org/10.4995/eb.2020.13026.
González González, O. J. (2006). Niveles de Estrés que manejan los estudiantes de la Escuela de Arquitectura en Periodos de Entregas Finales. Encuentro Educacional, 13(2), 368-386. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/1116
González Ferreras, J. Mª. y Wagenaar, R. (Eds.) (2008). Una introducción a Tuning Educational Structres in Europe. La contribución de las universidades al Proceso de Bolonia. Universidad de Deusto. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/Universities-Contribution_SP.pdf
González Capitel, A. (2015). La Arquitectura como modo de entender el mundo. Notas de un profesor veterano. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (12), 18–23. https://doi.org/10.12795/ppa.2015.i12.01.
Hernández de León, J. M. (Coord.) (2005). El Libro Blanco Título de Grado de Arquitectura. Agencia Nacional de la Evaluación de la Calidad y Acreditación.
Labarta Aizpún, C. y Tárrago Mingo, J. (2015). Carvajal y la voluntad de ser arquitecto: la construcción del proyecto y la belleza eficaz. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (12), 38–51. https://doi.org/10.12795/ppa.2014.i12.03
López-de Asiain, Mª. y Díaz-García, V. (2020). Estrategias educativas innovadoras para la docencia teórica. En D. García, B. Bardí (Eds.) Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’20) (pp. 117-127). GILDA; UPC IDP. https://doi.org/10.5821/jida.2020.9322
Lorenzo Aspres, A. (2021). Estrategia educativa activa contra la obsolescencia bibliográfica en Arquitectura. En Red de Investigación e Innovación Educativa (REDINE) (Coord.) Medios digitales y metodologías docentes: Mejorar la educación desde un abordaje integral. (pp. 12-22). Adaya Press.
Luque, E. (Dir. y Coord.) (2009). Informe sobre el estado de la profesión, 2009. Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos de España. Fundación Caja de Arquitectos.
Martín Rivas, M. (2016). Factores psicosociales de riesgo en el entorno académico. La carrera de arquitectura en la Universidad Politécnica de Madrid [Tesis Doctoral Universidad Complutense de Madrid].
Miranda Regojo-Borjes, A. (1977). Identidad de la arquitectura en la enseñanza. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, (204-205), 81-82.
Miranda Regojo-Borjes, A. (1980). Aproximación al tema de la enseñanza de la arquitectura. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, (222), 62-64.
Montero Curiel, M. (2010). El proceso de Bolonia y las nuevas competencias. Tejuelo, (9), 19-37. https://tejuelo.unex.es/article/view/2451
Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Gustavo Gili.
Pérez Escolano, V. (1975). Nuevas escuelas: escuela de Sevilla. En A. Fernández-Alba (Dir.): Ideología y enseñanza de la arquitectura en la España contemporánea (pp. 201-233). Tucar Ediciones S.A.
Pérez-Gómez, A. (2018). Introducción: Breves consideraciones históricas sobre la educación académica en arquitectura. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(14), 7-15. https://doi.org/10.18537/est.v007.n014.ai01
Puig-Pey, A. (2017). El arquitecto: formación, competencias y práctica profesional. Architecture, City and Environment 12(34), 301-320. https://doi.org/10.5821/ace.12.34.5296
Quaroni, L. (1987). Proyectar un edificio. Ocho lecciones de arquitectura. Xarait ediciones.
Sennet, R. (2010). El artesano. Anagrama. Colección Argumentos.
Torres Cueco, J. (2017). El proyecto de Arquitectura como investigación académica. Una aproximación crítica. En J. J. Vázquez (Dir.) y R. Mª Añón-Abajas (Coord.) Colecciones Investigaciones IdPA_03_2017 (pp. 13-28). Recolectores Urbanos.
Trillo de Leyva, J. L. (1993). Razones poéticas en arquitectura. Notas sobre la enseñanza de proyectos. Departamento de Proyectos Arquitectónicos, Escuela Técnica Superior de Arquitectura.
Trillo de Leyva, J. L. (2010). Crisis y crédito. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (1), 84-91. https://doi.org/10.12795/ppa.2010.i1.06
Trillo de Leyva, J. L. (2015). La palabra dibujada. Antonio Fernández-Alba, Primer y último maestro. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (12), 24–37. https://doi.org/10.12795/ppa.2015.i12.02
Vega-González, E. O., Velásquez-Castillo, V. y Cubas-Romero, F. C. (2019). Frecuencia de trastorno de la conducta alimentaria en estudiantes de la escuela de arquitectura de la universidad César Vallejo, 2018. In crescendo 10(2), 335-347. https://doi.org/10.21895/incres.2019.v10n2.03
Zabalza, M. A. (2015). Los planes de estudio en la universidad. Algunas reflexiones para el cambio. Revista Fuentes, (1), 1-10. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2289
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.