Luis Berges Roldán: Reflections on heritage, thought, and memory through his drawings
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v013.n025.a09Keywords:
heritage, culture, Jaén, drawing, architectureAbstract
With this study, we aim to emphasize the heritage of Jaén through the graphic production of architect Luis Berges Roldán. Throughout his professional career, Berges has employed a distinctive and personal system of expression that grants him a recognizable identity. Drawing has always been the lens through which he filters his approach to time and space. The local culture that sparked his vocation as an architect and upon which his executed work unfolds, along with the historical, familial, and personal circumstances he has had to respond to, have been the substrate where his production, both graphic and architectural, has germinated. In this research, we address two complementary perspectives. Firstly, we assess the significance of graphic representation as a substantial asset for understanding his personal universe. Secondly, we focus on comprehending the value of his graphic and architectural production as an inseparable unit, giving rise to his creative thinking.
Downloads
References
Araújo Espejel, I. (2000). La percepción. El dibujo y la visión. Arte, Individuo y Sociedad, (12), 273-280.
Arnau Amo, J. y Gutiérrez Mozo, M. E. (2015). Aprehender dibujando: Los dibujos de Luís Borobio. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, (26), 152-159. https://doi.org/10.4995/ega.2015.4048
Baquero Briz, M. (1995). La mirada del arquitecto. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, (3), 86-90.
Berges Roldán, L. (1989). Baños árabes del Palacio de Villardompardo. Excelentísima Diputación Provincial de Jaén.
Berges Roldán, L. (2004). Dibujando en el Camino de Santiago. Colegio Oficial de Arquitectos de Jaén.
Berges Roldán, L. y Mateo Pérez, M. (1997). Caserías de Jaén: arquitecturas del olivar. Estudio Tría.
Berges Roldán, L., Mateo Pérez, M. y Chicharro Chamorro, J. L. (2008). Dibujando en Baeza. Universidad de Jaén. Servicio de publicaciones.
Berges Roldán, L., Mateo Pérez, M., Parras Rosa, M., Berges Torres, J., y Berges Casas, M. A. (2014). Luis Berges Roldán. Arquitecto. Universidad de Jaén. Servicio de publicaciones.
Bernal López-Sanvicente, A. (2016). Los dibujos de José Borobio en el periódico de arquitectura ANTA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(28), 198-205. https://doi.org/10.4995/ega.2016.6047
Blanco Arroyo, M.A. (2016). El patrimonio histórico y la memoria en el paisaje de Jaén. Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano, (9), 36-48.
Chueca Goitia, F. (1994). El Jaén desaparecido. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, (153), 279-282
Escobar García-Quirós, I. (2000). Dibutades o el arte de dibujar. Arte, Individuo y Sociedad, (12), 241-271.
García Fernández, E. y García Fernández, J. L. (1972). España dibujada. Ministerio de la Vivienda. Servicio Central de Publicaciones.
Gentil Baldrich, J.M. (2021). Bibliotheca Geométrica: Bibliografía histórica para la Geometría Descriptiva y el Dibujo Arquitectónico hasta 2001. Universidad de Sevilla. Grupo de Investigación HUM976. Expregráfica. Lugar, Arquitectura y Dibujo.
Gutiérrez Calderón, P.J. (2016). Luís Berges Roldán, una vivencia americana. En III Congreso Nacional Pioneros de la Arquitectura Moderna Española: Análisis Crítico de una obra (pp. 445-453). Fundación Alejandro de la Sota.
Granero Martín, F. (2016). El dibujante de ideas y constructor de imagen. Fundamentos de dibujo de arquitectura. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(28), 190-197. https://doi.org/10.4995/ega.2016.6298
Linage Conde, A. (1997). Jaén en mi recuerdo. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, (165), 191-196.
Ortega y Sagrista, R., López Pérez, M. y Berges Roldán, L. (1994). Jaén: calles con encanto. Excelentísimo Ayuntamiento de Jaén. Servicio de publicaciones.
Seguí de la Riva, J. (2018). Proyectar, proyecto; dibujar, dibujo. Revista Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(34), 56-73. https://doi.org/10.4995/ega.2018.10855
Salgado, M.A., Raposo, J.F., y Butragueño, B. (2017). Retórica gráfica. El dibujo del arquitecto como herramienta de comunicación crítica. Arte, Individuo y Sociedad, 29(3), 587-602. https://doi.org/10.5209/ARIS.56053
Tómsic Cerkec, B. (1999). Una lección de historia. El nacimiento del dibujo arquitectónico. Arte, Individuo y Sociedad, (11), 69-82.
Vallespín Muniesa, A., Cabodevilla Artieda, I. y Cervero Sánchez, N. (2019). Fernando García Mercadal: el dibujo como manifiesto. Revista Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(36), 248-259. https://doi.org/10.4995/ega.2019.9253
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.