Authorship, co-authorship, and creativity in architecture. Drawing, notation and representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v013.n026.a11

Keywords:

authorship, co-authorship, creativity, notation, School of Architecture of Catholic University of the North

Abstract

The notion of authorship in architecture has been connected to the prominence of drawing as an autographic record of the design process since the Renaissance. The conditions and limits considering the co-authorship of a work are analyzed and a classification is proposed in relation to the different ways of considering authorship within the complex process of architectural production when several actors are involved. The role of creativity in this process is also studied regarding the context of the disciplinary past. Finally, we analyze the progressive fading of authorship concerning this graphic record of the process with the emergence of new technologies or the progressive transdisciplinary specialization that spurs the consideration of other kinds of non-graphic relationships between author and work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vincenza Garofalo, University of Palermo, Italy

Architetto, PhD in Rilievo e Rappresentazione dell'Architettura e dell'Ambiente, è Ricercatore di Disegno presso il Dipartimento di Architettura dell'Università di Palermo dove insegna in corsi di Disegno e Rilievo e di Rappresentazione multimediale dell’Architettura. La sua attività di ricerca riguarda prevalentemente la documentazione e l’analisi dell’architettura storica e moderna e della città attraverso gli strumenti del rilievo e della rappresentazione, lo studio delle matrici dell’opera attraverso
l’analisi grafica, la rappresentazione multimediale quale strumento di conoscenza e divulgazione del Patrimonio storico-architettonico.

Ángel Allepuz Pedreño, University of Alicante, Spain

Ángel Allepuz Pedreño, Universidad de Alicante, allepuz@ua.es. Arquitecto por la ETSAM, Máster en arquitectura y urbanismo sistenibles y doctor internacional por la U. de Alicante con premio extraordinario, es profesor ayudante doctor del Departamento de Expresión Gráfica, Composición y Proyectos. Imparte docencia en Grado y Master y es profesor de la Universidad de Alicante desde 2002. Ha dirigido PFC, TFM y TFG. Línea de investigación: Teoría de la representación arquitectónica en relación con el pensamiento visual. Forma parte del grupo de investigación ARQUITECTURA. Ideación, Representación, Análisis, Simulación y Materialidad (AIRASM).

References

Adorno, T. W. (2004). Teoría estética. Akal.

Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Gustavo Gili.

Alberti, L. B. (1991). De Re Aedificatoria. Akal.

Assunto, R. (1989). Naturaleza y razón en la estética del setecientos. Visor.

Avermaete, T., Davidovici,I., Grafe, C. y Patteeuw, V. (2023) Authorship as a Construct, OASE 113, 1-8.

Bafna, S. (2008). How architectural drawings work, and what that implies for the role of representation in architecture. The journal of architecture, 13(5), 535-564.

Balmond, C. y Ito, T. (2004). Concerning Fluid Spaces. A+U: Architecture and urbanism, 404, 44.

Barbey, G. (1968). Pierre Jeanneret, Werk 6, 390-396.

Borromini, F. (1725). Opus Architectonicum. Giannini.

Borsi, F. (1980). Bernini architetto. Electa.

Borsi, F. (1989). Bramante. Electa.

Borsi, F. (1998). Bernini. Akal.

Boullée, É.-L. (1972). Arquitectura. Ensayo sobre el arte. CSIC- Casa de Velázquez. (Trabajo original publicado en 1793).

Boudon, P y Pousin, F. (1993). El dibujo en la concepción arquitectónica. Limusa.

Burrows, S., Parrish, J. et alt. (2009). The Beijing National Stadium. The Arup Journal (special issue), 4, 8-15.

Calvo López, J. y Taín Guzmán, M. (2018). Las monteas del convento de Santa Clara de Santiago de Compostela: Un repertorio de trazados, tanteos y dibujos del Barroco español. Editorial Guiverny y Consorcio de Santiago.

Carpo, M. (2001). Architecture in the Age of Printing. The MIT Press.

Carpo, M. (2011). The Alphabet and the Algorithm. The MIT Press.

Carpo, M. (2017). The Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence. The MIT Press.

Castiglione, B. (1978). Lettera a Leone X. En A. Bruschi, C. Maltese, M. Tafuri y R. Bonelli (Eds.), Scritti rinascimentali di architettura (459-484). Il Polifilo.

Connors, J. (1999). Un teorema sacro. San Carlo alle Quattro Fontane. En M. Kahn-Rossi y M. Franciolli (Eds.), Il giovane Borromini. Dagli esordi a San Carlo alle Quattro Fontane (459–474). Skira.

Constant, C. E. (1994), 1027: The Nonheroic Modernism of Eileen Gray. JSAH, 53, 265-279.

Evans, R. (2005). Traducciones. Pre-textos.

García de Cortázar, G. (2023). La casa Kohn Ratinoff (1962). ARQ 115, 28-46.

Gentil Baldrich, J. M. (2011). Sobre la supuesta perspectiva antigua (y algunas consecuencias modernas). Universidad de Sevilla.

Gobbi, M. y Jatta, B. (2015). I Disegni di Bernini e della sua Scuola nella Biblioteca Apostolica Vaticana. Biblioteca Apostólica Romana.

Goodman, N. (2010). Los lenguajes del arte. Seix Barral. (Trabajo original publicado en 1968).

Goldsmith, S. (1983). The Readymades of Marcel Duchamp: The Ambiguities of an Aesthetic Revolution. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 42, (2), 197-208.

Guilfoyle, U., Pollack, S. (2006). Sketches of Frank Gehry. Ultan Guilfoyle.

Harty, J., Koudier, T., Paterson, G. (2016). Getting the Grips with BIM. Routledge.

Hegel, G. W. (1985). Introducción a la estética. Nexos. (Trabajo original publicado en 1835).

Hopkins, A. (2012). Giving Away One’s Children: Baldassare Longhena and a Drawing for Francesco Borromini. En M. Israëls y L. A. Waldman (Eds.), Renaissance Studies in Honor of Joseph Connors (628-633). The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies.

Kant, I. (2013). Crítica del juicio. Espasa. (Trabajo original publicado en 1790).

Kemp, M. (2014). Cecil Balmond: The Natural Phikosopher as Builder, En Oxman, R., Oxman, R. (Eds.) Theories of the Digital in Architecture. Routledge.

Kolarevic, B. (2009). Information Master Builders. En B. Kolarevic (Ed.), Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. Taylor & Francis.

Koolhaas, R. y Colomina, B. (2007). Conversación entre Beatriz Colomina y Rem Koolhaas. El Croquis, (134-135), 348-377.

Koolhaas, R. y Mau, B. (2010). S, M, X, XL. Rizzoli.

Kostof, S. (1984). El arquitecto: Historia de una profesión. Cátedra.

Leach, N. (2009). Digital Morphogenesis. Architectural Design, V 79, I 1, 34-37.

Lus Arana, L. y Ruiz-Morote Tramblin, L. (2023), ARQ 115, 48-62.

Maggio, F. (2011). Eileen Gray. Interpretazioni grafiche. Franco Angeli.

Martínez Mindeguía, F. (2007). La academia de san Luca. Vignola y el dibujo. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica (12), 176-183.

Marx, K. (2017). El Capital. Siglo XXI. (Trabajo original publicado en 1867).

Moneo Vallés, R. (1986). Epílogo. En P. Arnell y T. Brickford (Eds.), Aldo Rossi. Obras y proyectos (310-317). Gustavo Gili.

Oxman, R., Oxman, R. (2014). Vitruvius Digitalis, En Oxman, R., Oxman, R. (Eds.) Theories of the Digital in Architecture. Routledge.

Picon, A. (2009). La arquitectura y lo virtual. Hacia una nueva materialidad. En Ortega, L. (Ed.), La digitalización toma el mando. Gustavo Gili.

Picon, A. (2010). Digital Culture in Architecture. Birkhäuser.

Portoghesi, P. (1967). Disegni de Francesco Borromini. De Luca Editore.

Ricoeur, P. (2003). Arquitectura y narratividad. Arquitectonics: Mind, Land & Society, 3, 9-29.

Ruiz de la Rosa, J. A. (2018). Prólogo. En J .Calvo López y M. Taín Guzmán (Eds.), Las monteas del convento de Santa Clara de Santiago de Compostela: Un repertorio de trazados, tanteos y dibujos del Barroco español (9-13). Editorial Guiverny y Consorcio de Santiago.

Scruton, R. (2017). La belleza. Editorial Elba, S. L.

Sainz, J. (1990). El dibujo de arquitectura. Teoría e historia de un lenguaje gráfico. Nerea.

Silva Suárez, M. (Ed.). (2004). Técnica e ingeniería en España (vol. I: El Renacimiento). Prensas Universitarias de Zaragoza.

Siza, Á. (2014). Textos. Abada.

Tafuri, M. (1982). La arquitectura del humanismo. Xarait.

Tatarkiewicz, W. (2015). Historia de seis ideas. Tecnos.

Terzidis, K. (2006). Algorithmic Architecture. Architectural Press.

Ugo, V. (2008). Mimesis. Sulla critica della rappresentazione dell’architettura. Maggioli Editore.

Vasari, G. (2019). Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos. Cátedra. (Trabajo original publicado en 1550).

Wittkower, R. (2007). Arte y arquitectura en Italia 1600-1750. Cátedra.

Velásquez, V. (2014). Pierre Jeanneret: el gran desconocido. Dearq. 14, 34-47.

Published

2024-07-31

How to Cite

Marcos Alba, C. L. ., Garofalo, V., & Allepuz Pedreño, Ángel. (2024). Authorship, co-authorship, and creativity in architecture. Drawing, notation and representation. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 13(26), 165–180. https://doi.org/10.18537/est.v013.n026.a11