Ambiguity and vagueness in the definition of teachers’ beliefs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v014.n028.a15

Keywords:

teachers’ beliefs, educational research, definition, ambiguity, vagueness

Abstract

Confusion, lack of clarity or lack of consensus are the main qualifications used by those who have dealt with the conceptualization problems of teachers’ beliefs. It has even been claimed that after almost seven decades we still do not know what we talk about when refer to beliefs. Therefore, the aim of this study is to identify the central ideas contained within the definitions provided in this field since 2009. To achieve this, 102 articles published both in Spanish and in English have been reviewed. It is concluded that the term ‘belief’ is either used colloquially, i.e. as an assent, conformity or credit given to something, in which case a ‘belief’ would be what teachers express when they answer questions such as what do you believe (think, consider, etc.) about…? or that, instead of confusion, lack of clarity or lack of consensus, it would be more appropriate to talk about ambiguity and vagueness in the definitions. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarza, L. y Ávila, E. (2012). Creencias de autoeficacia de docentes de la Universidad Autónoma de Chile, y su relación con los resultados de la evaluación docente. Revista de Psicología, 2(4), 33-56. https://hdl.handle.net/20.500.12536/534

Aldama, C. & Pozo, J. (2016). How are ICT used in the classroom? A study of teachers’ beliefs and uses. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 253-286. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.39.15062

Álvarez, C. y Navas, R. (2020) Evaluación del aprendizaje en odontología: concepciones y creencias de los docentes. Acta Odontológica Colombiana, 10(2), 82-99. https://doi.org/10.15446/aoc.v10n2.86859

Andrade, J. (2013). Creencias sobre el uso de las TIC de los docentes de educación primaria en México. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (41), 1-13. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200013

Ashton, P. (2015). Historical overview and theoretical perspectives of research on teachers’ beliefs. En H. Fives & M. Gregoire (Eds.), International Handbook of Research on Teachers’ Beliefs (pp. 31-47). Routledge.

Blázquez, F. y Tagle, T. (2010). Formación docente: un estudio de las creencias de alumnos y profesores sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés. Revista Iberoamericana de Educación, 54(4), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5441659

Cárdenas, H. (2011). Referentes teóricos y metodológicos de los docentes en servicio con una perspectiva de inclusión educativa: creencias y prácticas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-38. https://doi.org/10.15517/aie.v11i2.10201

Chamorro, D. (2023). Análisis de las creencias docentes acerca de la formación gubernamental en el Departamento del Cauca-Colombia. Revista Educación, 47(2), 1-18.https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53991

Clark, L., Neumayer, J., Jones, T., Nishio, M., Campbell, P. Smith, T. Griffin, M. Rust, A., Conant, D. &, Choi, Y. (2014). Teacher Characteristics Associated with Mathematics Teachers’ Beliefs and Awareness of Their Students’ Mathematical Dispositions. Journal for Research in Mathematics Education, 45(2), 246–284. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.45.2.0246

Copi, I. (2016 [1953]). Introducción a la lógica. Eudeba.

Copi, I. y Cohen, C. (2013). Introducción a la lógica. (2a ed.). Limusa.

Den Hartog, C. & Peralta, C. (2011). Bilingual Teacher Beliefs and Practice: Do They Line Up? Gist Education and Learning Research Journal, (5), 66-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4707832

Díaz, C., Martínez, P., Roa, I. y Sanhueza, M. (2010). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis Revista Latinoamericana, (25), 1-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682010000100025

Dominguez, M., Crhová, J. y Molina, R. (2015). La investigación colaborativa: las creencias de los docentes de lenguas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 119-134, https://ries.universia.net/article/view/1072/ investigacion-colaborativa-creencias-docentes-lenguas

Fives, H. & Buehl, M. (2012). Spring cleaning for the “messy” construct of teachers’ beliefs: what are they? which have been examined? what can they tell us? En K. Harris, S. Graham & T. Urdan (Eds.), APA Educational Psychology Handbook: Vol. 2. Individual Differences and Cultural and Contextual Factors (pp. 471-499). American Psychological Association.

Gamboa, R. y Moreira, T. (2017). Actitudes y creencias hacia las matemáticas: un estudio comparativo entre estudiantes y profesores. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-45. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.27473

García, M. & Rey, L. (2013). Teachers’ Beliefs and the Integration of Technology in the EFL Class. HOW 20, 20(1), 51-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4707832

Garritz, A. (2014). Creencias de los profesores, su importancia y cómo obtenerlas. Educ. quím., 25(2), 88-92. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v25n2/v25n2a1.pdf

Haim, O. & Tannenbaum, M. (2022). Teaching English to multilingual immigrant students: understanding teachers’ beliefs and practices, Teachers and Teaching. https://doi.org/10.1080/13540602.2022.2062737

Hussein, A. (2013). Why Is the Grammar-translation Method Still Alive in the Arab World? Teachers’ Beliefs and Its implications for EFL Teacher Education. Theory and Practice in Language Studies, 3(4), 589-599. doi:10.4304/tpls.3.4.589-599

Jiménez, A. y Feliciano, L. (2006). Pensar el pensamiento del profesorado. Revista Española de Pedagogía, 64 (233), 105-122. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol64/iss233/4

Khonamri, F. & Salimi, M. (2010). The interplay between efl high school teachers’ beliefs and their instructional practices regarding reading strategies. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4(1), 96-107.

Lorduy, D., Lambraño, G., Garcés, E. & Bejarano, N. (2009). In-service english teacher’s beliefs about culture and language methodology exploratory research in Montería. Zona Próxima. Revista del Instituto de Estudios en Educación, (11), 32-51. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol64/iss233/4

Mansour, N. (2009). Science Teachers’ Beliefs and Practices: Issues, Implications and Research Agenda. International Journal of Environmental & Science Education, 4(1), 25-48. https://www.researchgate.net/publication/237303115_Science_Teachers’_Beliefs_and_Practices_Issues_Implications_and_Research_Agenda

Martínez, D. (2019). Creencias de los docentes acerca de la educación inclusiva: un estudio fenomenológico. Revistas Signos Fónicos, 5(1), 45-59. https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3980

Montanares, E. y Junod, P. (2018). Creencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 93-103. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100093&lng=es&nrm=iso

Pajares, M. (1992). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307

Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. En J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (pp. 102-119). Macmillan.

Richardson, V. (2003). Preservice teachers’ beliefs. En J. Raths & A. McAninch (Eds.), Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education (pp.1-22). Information Age Publishing.

Rivas, V., Mateo, Y., Hernández, G. y Victorino, A. (2018). Percepción de Riego y Creencias, sobre el consumo de alcohol, tabaco y drogas médicas en eocentes de enfermería de Tabasco, México. Conferencia impartida en el XVI Coloquio Panamericano de Investigación en Enfermería, La Habana.

Rojas, M. (2014). Las creencias docentes: delimitación del concepto y propuesta para la investigación. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 14(27), 89-112. http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n27/rojas

Rosa, M. (2021). Creencias docentes sobre la enseñanza de la escritura digital. Dialogus, 5(8), 41-69. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i8.541

Sánchez, J., Castillo, A., Farfán, M. y Navarrete, E. (2018). La enseñanza en la Universidad Pedagógica Nacional desde las creencias de sus docentes. PSICUMEX, 8(1), 78-87. https://doi.org/10.36793/psicumex.v8i1.272

Skott, J. (2015). The promiss, problems, and prospects of research on teachers’ beliefs. En H. Fives & M. Gregoire (Eds.), International Handbook of Research on Teachers’ Beliefs (pp. 13-30). Routledge.

Solis, C. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83

Villoro, L. (2002 [1982]). Creer, saber, conocer. (15a ed.). Siglo XXI editores.

Published

2025-07-29

How to Cite

Hidalgo-Burneo, D. (2025). Ambiguity and vagueness in the definition of teachers’ beliefs. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 14(28), 207–218. https://doi.org/10.18537/est.v014.n028.a15