WebQuest as a formative assessment method for higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.07

Abstract

Assessment has emerged as a frequent subject of didactic debate and concern across various facets of the academic realm, while the WebQuest presents itself as an active learning tool fostering competencies in autonomous, collaborative, and digital learning. The aim of this research was to establish the effectiveness of the WebQuest as a formative assessment tool in higher education. A field study was conducted, involving a sample of 104 students from the National University of Chimborazo (UNACH) during the 2023-1s semester, utilizing a mixed-methods approach with a descriptive and cross-sectional scope. It was verified that the WebQuest proves to be an efficacious method for evaluating the ability to engage with conceptual content, practical skills, and student attitudes. This provides a comprehensive formative assessment that gauges not only theoretical knowledge but also real-world applicability.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abuín, J. P. F. (2007). La aplicación de las TICs en el área de Educación Física a través del modelo didáctico de la Webquest. Revista Iberoamericana de Educación, 44(5), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie4452214

Alberca Latorre, L. J. (2021). Influencia de la webquest para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes de primero de secundaria de un colegio ubicado en un distrito de Lima Metropolitana. Revista EDUCA UMCH, (18), 156-177. https://doi.org/10.35756/educaumch.202118.207

Bazán, M. V., Zabaleta de la Cruz, L. A., Dávila, O. M., Meneses, J. Á., y Palma, M. C. (2022). La evaluación formativa en la educación superior. South Florida Journal of Development, 3(1), 959-977. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n1-074

Cacierra Jiménez, J. C. (2020). La WebQuest como herramienta didáctica en el aprendizaje de los números enteros en octavo de E.G.B. de la Unidad Educativa Luis Cordero [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/1441/1/La%20WebQuest%20como%20herramienta%20didactica-%20Cacierra%20Juan.pdf

Caro, N. P., y Guardiola, M. (2012). Uso de Webquest para evaluar actividades de aprendizaje en cursos superiores de Estadística. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 11(1), 109-119. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/793/619

Delgado, J., García, C., Guaicha, K., y Prado, M. (2020). La Webquest como herramienta didáctica para potenciar el pensamiento crítico en la formación de estudiantes universitarios. Revista Docentes 2.0, 9(1), 49-55. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.96

Ebadi, S., y Rahimi, M. (2018). Una exploración del impacto del aula basada en WebQuest en el pensamiento crítico y las habilidades de escritura académica de los estudiantes de inglés como lengua extranjera: un estudio de métodos mixtos. Aprendizaje de idiomas asistido por computadora, 31(5-6), 617-651. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1449757

Fraile, J., Sánchez Galán, J. M., Alarcón Guerrero, R., y Ruiz Bravo, P. (2019). Documentos compartidos para la evaluación formativa en trabajos en grupo. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.11995

Gaona, L., Ferigra, Z., y Santillán, J. (2023). WebQuest para encontrar tu pasión por las artes marciales. WebQuest Wushu®. https://sites.google.com/view/webquest-wushu/inicio

Hidalgo Apunte, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 189–210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32

Katayama Cruz, E., y Rojas Montero, J. (2021). WebQuest como escenario para el aprendizaje colaborativo y el desarrollo de competencias digitales. HAMUT’AY, 8(3), 58-65. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2332

León, M., y Ledesma, K. (2023). Acoso escolar. WebQuest—Créditos. https://sites.google.com/view/webquestacosoescolarkm/cr%C3%A9ditos

Morales López, S., Hershberger del Arenal, R., y Acosta Arreguín, E. (2020). Evaluación por competencias: ¿cómo se hace? Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 66(6), 46-56.https://www.revistafacmed.com/index.php?option=com_phocadownload&view=file&id=1306:evaluacin-por-competencias&Itemid=1

Remolina-Caviedes, J.-F. (2020). Evaluación educativa y codeterminaciones de la producción escolar. Ensaio, 28(106), 135-155. https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1629

Rivera Patrón, Y. (2010). Evaluación de las WebQuest como recurso didáctico en la educación superior. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 28(1), 139-155. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/7485

Rodríguez Gómez, H. M., y Salinas Salazar, M. L. (2020). La Evaluación para el Aprendizaje en la Educación Superior: Retos de la Alfabetización del Profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 111-137. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005

Sánchez Allende, J., Abad Toribio, L., Velasco Fernández, A. I., y Moreno Díaz, P. (2019). Aprendizaje constructivista y b-learning: un modelo convergente. En REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019 (pp. 374-375). Redine. http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2020/03/EDUNOVATIC19.pdf

Silva Porras, G. L. (2020). Las WebQuest como recurso tecnológico para el fortalecimiento del trabajo colaborativo [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/52407/TRABAJO%20DE%20GRADO%20V5.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Soto Santiesteban, V., Felicó Herrera, G., Ortiz Romero, G. M., y Pérez Pérez, S. M. (2022). La WebQuest como recurso de aprendizaje en la asignatura Metodología de la Investigación. En Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2022 (pp. 1-8). Ministerio de Salud Pública de Cuba. https://convencionsalud.sld.cu/index.php/convencionsalud22/2022/paper/download/2190/1049

Veloz Segura, V. T., Veloz Segura, J. A., y Veloz Segura, E. A. (2017). La WebQuest como herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/06/webquest-educacion.html

Villegas Dianta, C. A. V., Sepúlveda-Irribarra, C. A., y Ramírez, I. A. (2022). Aportes recientes de la metodología de Webquest en el aprendizaje en educación universitaria. Revista Educación Las Américas, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.35811/rea.v12i2.198

Published

2023-12-27

How to Cite

Pomboza Floril, C., Pomboza Floril, M., Radicelli García, C., Pomboza Floril, N., & Rodríguez Lara, J. (2023). WebQuest as a formative assessment method for higher education. Maskana, 14(2), 75–84. https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.07

Issue

Section

Research articles