WebQuest as a formative assessment method for higher education
DOI:
https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.07Abstract
Assessment has emerged as a frequent subject of didactic debate and concern across various facets of the academic realm, while the WebQuest presents itself as an active learning tool fostering competencies in autonomous, collaborative, and digital learning. The aim of this research was to establish the effectiveness of the WebQuest as a formative assessment tool in higher education. A field study was conducted, involving a sample of 104 students from the National University of Chimborazo (UNACH) during the 2023-1s semester, utilizing a mixed-methods approach with a descriptive and cross-sectional scope. It was verified that the WebQuest proves to be an efficacious method for evaluating the ability to engage with conceptual content, practical skills, and student attitudes. This provides a comprehensive formative assessment that gauges not only theoretical knowledge but also real-world applicability.
Downloads
Metrics
References
Abuín, J. P. F. (2007). La aplicación de las TICs en el área de Educación Física a través del modelo didáctico de la Webquest. Revista Iberoamericana de Educación, 44(5), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie4452214
Alberca Latorre, L. J. (2021). Influencia de la webquest para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes de primero de secundaria de un colegio ubicado en un distrito de Lima Metropolitana. Revista EDUCA UMCH, (18), 156-177. https://doi.org/10.35756/educaumch.202118.207
Bazán, M. V., Zabaleta de la Cruz, L. A., Dávila, O. M., Meneses, J. Á., y Palma, M. C. (2022). La evaluación formativa en la educación superior. South Florida Journal of Development, 3(1), 959-977. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n1-074
Cacierra Jiménez, J. C. (2020). La WebQuest como herramienta didáctica en el aprendizaje de los números enteros en octavo de E.G.B. de la Unidad Educativa Luis Cordero [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/1441/1/La%20WebQuest%20como%20herramienta%20didactica-%20Cacierra%20Juan.pdf
Caro, N. P., y Guardiola, M. (2012). Uso de Webquest para evaluar actividades de aprendizaje en cursos superiores de Estadística. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 11(1), 109-119. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/793/619
Delgado, J., García, C., Guaicha, K., y Prado, M. (2020). La Webquest como herramienta didáctica para potenciar el pensamiento crítico en la formación de estudiantes universitarios. Revista Docentes 2.0, 9(1), 49-55. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.96
Ebadi, S., y Rahimi, M. (2018). Una exploración del impacto del aula basada en WebQuest en el pensamiento crítico y las habilidades de escritura académica de los estudiantes de inglés como lengua extranjera: un estudio de métodos mixtos. Aprendizaje de idiomas asistido por computadora, 31(5-6), 617-651. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1449757
Fraile, J., Sánchez Galán, J. M., Alarcón Guerrero, R., y Ruiz Bravo, P. (2019). Documentos compartidos para la evaluación formativa en trabajos en grupo. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.11995
Gaona, L., Ferigra, Z., y Santillán, J. (2023). WebQuest para encontrar tu pasión por las artes marciales. WebQuest Wushu®. https://sites.google.com/view/webquest-wushu/inicio
Hidalgo Apunte, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 189–210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32
Katayama Cruz, E., y Rojas Montero, J. (2021). WebQuest como escenario para el aprendizaje colaborativo y el desarrollo de competencias digitales. HAMUT’AY, 8(3), 58-65. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2332
León, M., y Ledesma, K. (2023). Acoso escolar. WebQuest—Créditos. https://sites.google.com/view/webquestacosoescolarkm/cr%C3%A9ditos
Morales López, S., Hershberger del Arenal, R., y Acosta Arreguín, E. (2020). Evaluación por competencias: ¿cómo se hace? Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 66(6), 46-56.https://www.revistafacmed.com/index.php?option=com_phocadownload&view=file&id=1306:evaluacin-por-competencias&Itemid=1
Remolina-Caviedes, J.-F. (2020). Evaluación educativa y codeterminaciones de la producción escolar. Ensaio, 28(106), 135-155. https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1629
Rivera Patrón, Y. (2010). Evaluación de las WebQuest como recurso didáctico en la educación superior. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 28(1), 139-155. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/7485
Rodríguez Gómez, H. M., y Salinas Salazar, M. L. (2020). La Evaluación para el Aprendizaje en la Educación Superior: Retos de la Alfabetización del Profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 111-137. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005
Sánchez Allende, J., Abad Toribio, L., Velasco Fernández, A. I., y Moreno Díaz, P. (2019). Aprendizaje constructivista y b-learning: un modelo convergente. En REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019 (pp. 374-375). Redine. http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2020/03/EDUNOVATIC19.pdf
Silva Porras, G. L. (2020). Las WebQuest como recurso tecnológico para el fortalecimiento del trabajo colaborativo [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/52407/TRABAJO%20DE%20GRADO%20V5.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Soto Santiesteban, V., Felicó Herrera, G., Ortiz Romero, G. M., y Pérez Pérez, S. M. (2022). La WebQuest como recurso de aprendizaje en la asignatura Metodología de la Investigación. En Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2022 (pp. 1-8). Ministerio de Salud Pública de Cuba. https://convencionsalud.sld.cu/index.php/convencionsalud22/2022/paper/download/2190/1049
Veloz Segura, V. T., Veloz Segura, J. A., y Veloz Segura, E. A. (2017). La WebQuest como herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/06/webquest-educacion.html
Villegas Dianta, C. A. V., Sepúlveda-Irribarra, C. A., y Ramírez, I. A. (2022). Aportes recientes de la metodología de Webquest en el aprendizaje en educación universitaria. Revista Educación Las Américas, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.35811/rea.v12i2.198
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristina Pomboza Floril, Margarita Pomboza Floril, Ciro Radicelli García, Nelly Pomboza Floril, Juan Rodríguez Lara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors. Creative Commons Attribution 4.0 License. for any article submitted from 6 June 2017 onwards. For manuscripts submitted before, the CC BY 3.0 License was used.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |