The effect of innovation on MSMEs in Cuenca, Ecuador. A transversal descriptive observational study

Authors

  • Silvana Astudillo Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador
  • Ximena Carpio Investigador, Cuenca, Ecuador
  • Fabián Cordero Investigador, Cuenca, Ecuador
  • Santiago Pozo Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.04.02.03

Keywords:

MSMEs, product innovation, process innovation, marketing innovation, organizational innovation, competitiveness, profitability

Abstract

This paper reports the results of an observational study assessing the effect of the introduction of innovation activities on business competitiveness and profitability in micro, small and medium enterprises, with application to the city of Cuenca. Distinction thereby was made between the effect of product innovation, process innovation, organizational, and marketing innovation. A descriptive transversal survey was performed in 156 companies during a 2-year period (2011-2012), using a predesigned questionnaire. Analysis revealed that innovations are more incremental than radical; basically related with product improvements and the introduction of new processes, incorporating mechanisms to promote improvements in marketing and business practices. Relations were not significant and the introduction of innovations did not yield in an increase in profitability during the survey period.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Berastain, L., 2009. Aprender a innovar en una pyme. Editorial Paidós, Business & Economics, Barcelona, España, 128 pp.

Boston Consulting Group, 2013. Administrando lo inadministrable: Innovación radical. Revista América Economía. Descargado de http://mba.americaeconomia.com/articulos/reportajes/ administrando-lo-inadministrable-innovacion-radical-parte-1y parte-2en noviembre del 2013.

Cellini, R., L. Lambertini, A. Sterlacchini, 2009. Managerial incentive and the firms’ propensity to invest in product and process innovation. University Library of Munich, Germany, MPRA, Paper No. 12935, 22 pp. Descargado de http://mpra.ub.uni-muenchen.de/12935/ en octubre del 2013.

Chabbal, R., 1994. Caractéristiques des politiques d´innovation notament en faveur des PME. OCDE, Science Technologie Industrie, STI 16.

CIIU, 2005. Clasificación industrial internacional uniforme de todas las actividades económicas. Naciones Unidas, Departamento de Asuntos Económicos y Sociales, División de Estadística. Informes Estadísticos Serie M, No. 4, Rev.3.1, 296 pp. Descargado de http://unstats.un.org/ unsd/publication/ seriesM/seriesm_4rev4s.pdf en septiembre del 2013.

Cimoli, M., A. Primi, S. Rovira, 2011. National innovation surveys in Latin America: Empirical evidence and policy implications. Publicaciones Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), No. 408, 149 pp. Descargado de http://www.cepal.cl/publicaciones/xml/ 8/44418/LC.W.408.pdf en septiembre del 2013.

Dini, M., G. Stumpo, 2011. Políticas para la innovación en las pequeñas y medianas empresas en América Latina. Publicaciones Comisón Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), No. 403, 167 pp. Descargado de http://www.cepal.org/ddpe/publicaciones/xml/3/43993/W403.pdf en octubre del 2013.

Drucker, P.F., 1998. The discipline of innovation. Havard Business Review, Reprint 98604, 8 pp. Descargado de http://ogsp.typepad.com/focus_or_die_ogsp/files/drucker_1985_the_discipline_ of_innovation.pdf en septiembre del 2013.

Freel, M., P. Robson, 2004. Small firm innovation, growth and performance: Evidence from Scotland and Northern England. ISBJ,22(6), 561-575.

Goedhuys, M., R.Veugelers, 2012.Innovation strategies, process and product innovations and growth: Firm level evidence from Brazil. Struct. Change Econ. Dynamic., 23, 516-529.

Gómez-Vieites, A., J.L. Calvo G., 2011. Innovación: Factor clave del éxito empresarial. Ecoe Ediciones, Bogotá, Colombia, 317 pp.

Gunday, G., G. Ulusoy, K. Kilic, L. Alpkan, 2011. Effects of innovation types on firm performance. Int. J. Prod. Econ., 133(2), 662-676.

Jaramillo, H., G. Lugones, M. Salazar, 2001. Manual de Bogotá: Normalización de indicadores de innovación tecnológica en América Latina y el Caribe. RICYT/OEA/CYTED, 102 pp. Descargado de http://www.ricyt.org/index.php?option=com_docman&Itemid=2 en septiembre del 2013.

Jiménez-Jiménez, D., R. Sanz-Valle, 2011. Innovation, organizational learning, and performance. J. Bus. Res., 64(4), 408-417.

Johne, A., 1999. Successful market innovation. EJIM, 2(1), 6-11.

Kantis, H., S. Díaz, 2008. Innovación y emprendimiento en Chile: Una radiografía de los emprendedores dinámicos y de sus prácticas empresariales. Editorial Endeavor Chile, 151 pp. Descargado de http://detenganlavacuna.files.wordpress.com/2011/02/kea_10.pdf en septiembre del 2013.

Laforet, S., 2012. Organizational innovation outcomes in SMEs: Effects of age, size, and sector. J. World Bus., 48(4), 490-502.

Lam, A., 2004. Organizational innovation. Royal Holloway College, University of London, UK, MPRA Paper No. 11539, 46 pp. Descargado de http://mpra.ub.uni-muenchen.de/11539 en septiembre del 2013.

Love, J.H., S. Roper, J. Du, 2009. Innovation, ownership and profitability. Int. J. Ind. Organ., 27(3), 424-434.

Narver, J.C., S.F. Slarter, 1990. The effect of a market orientation on business profitability. J. Marketing, 54(4), 20-35.

O'Cass, A., L.V. Ngo, 2011. Winning through innovation and marketing: Lessons from Australia and Vietnam. Ind. Market. Manag., 40(8), 1319-1329.

OCDE/CEPAL, 2012. Perspectivas económicas de América Latina 2013: Políticas de pymes para el cambio estructural. OCDE y CEPAL LC/G2545, 194 pp. Descargado de http://www.eclac.org/ publicaciones/xml/ 4/48374/LEO_2013.pdf en septiembre del 2013.

OCDE/EUROSTAT, 2005. Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. 3ª ed. Organización de Cooperación y Desarrollo Económicos, Oficina de Estadísticas de las Comunidades Europeas. 194 pp. Descargado de http://www.uis.unesco.org/ Library/Documents/OECDOsloManual05_spa.pdf en septiembre del 2013.

Ponti, F., X. Ferràs, 2008. Pasión por innovar. Grupo Editorial Norma, Bogotá, Colombia.

Porter, M., 2009. Estrategia competitiva: técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Grupo Editorial Patria, Azcapotzalco, México, 395 pp.

Registro OficialTM, 2010. Reglamentos al código orgánico de la producción, comercio e inversiones. Administración del Sr. Econ. Rafael Correa Delgado, Presidente Constitucional de la República del Ecuador, 353 pp. Descargado de http://www.produccion.gob.ec/wp-content/uploads/ downloads/ 2013/01/ReglamentosCodigoProduccion.pdf en septiembre del 2013.

Rosenbusch, N., J. Brinkmann, A. Bausch, 2011. Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs. J. Bus.Venturing., 26, 441-457.

Schumpeter, J., 1978. Teoría del desenvolvimiento económico. 5ta reimp. Fondo de Cultura Económica, México, 255 pp.

Simpson, P.M., J.A. Siguaw, C.A. Enz, 2006. Innovation orientation outcomes: The good and the bad, J. Bus. Res., 59(10-11), 1133-1141.

Zakić, N., A. Jovanović, M. Stamatović, 2008. External and internal factors аffеcting the product and business process innovation. Union University, Faculty of Entrepreneurial Business, Belgrade. Facta Universitatis Series: Economics and Organization, 5(1), 17-29.

Published

2013-12-25

How to Cite

Astudillo, S., Carpio, X., Cordero, F., & Pozo, S. (2013). The effect of innovation on MSMEs in Cuenca, Ecuador. A transversal descriptive observational study. Maskana, 4(2), 35–46. https://doi.org/10.18537/mskn.04.02.03

Issue

Section

Research articles