Perspective from another perspective. A timely hint about the recovery of the Representation Techniques program in the subject Drawing

Authors

Keywords:

Drawing, Perspective, Representation Techniques, Visual Arts, Art Education

Abstract

The subject Perspective or Representation Techniques has historically been considered an essential component of art education and the training of artists. Nowadays, where technological means point to a virtualization of spatial projections, three-dimensional representations assume an increasing preponderance in the field of idealization. Possibly, today more than ever, it is necessary to work on the development of visual thinking that allows the representation of three-dimensional objects and spaces in the two-dimensional plane, whether real or virtual, as well as the mastery of instruments of any technique or means of representation, whether graphic or not. Therefore, it is essential, due to the historical moment in which we live, the reincorporation of this subject in the study plan of the Visual Arts career and of the Drawing discipline, in particular, in the Cuban Artistic Education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim, R. (1954). Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. The New Version. Berkeley: The University of California Press [ed. (2006): Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Forma].

Berger, J. (1972). Ways of Seeing. London: Penguin Books. [ed. (2004): Modos de ver. La Habana: Adagio].

Berger, J. (2005). Berger on Drawing. Cork: Occasional Press. [ed. (2015): Sobre el dibujo. Barcelona: Gustavo Gili].

De Reyna, R. (2002). How to Draw What You See. New York: Watson-Guptill Publications.

Dondis, D. (1973). A Primer of Visual Literacy. Cambridge: The MIT Press. [ed. (2017): La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili].

Jarrosay, L. (2006). Estudio de la Perspectiva en la Academia San Alejandro. La Habana: Adagio.

Loomis, A. (1961). Successful Drawing. New York: The Viking Press [ed. revisada (2005): Dibujo Tridimensional. Buenos Aires: Lancelot].

López, I.; García, R. M.; Posse, P. y Caro, J. (2009). Perspectiva. Ciencia y magia de la representación. Guía didáctica. Granada: Universidad de Granada.

Metzger, P. (1991). Perspective Without Pain. I & II vol. Köln: Taschen. [ed. (2007): La perspectiva a su alcance. Barcelona: Lockteam].

Mimbrero, D. (2017). El dibujo en perspectiva a mano alzada: una propuesta metodológica para la enseñanza de los sistemas de representación en bachillerato. [Tesis de maestría]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

MINED (2016). Plan de estudio para la formación de técnicos medios en Artes Visuales. Resolución 164. La Habana: Centro Nacional de Escuelas de Arte.

Parramón. J. M. (s/f). Perspectiva para artistas. Barcelona: Parramón Ediciones.

Rodríguez-Aguilar, J. L. (2014). Diseño, diseñar, diseñado. Teorías, estrategias y procedimientos básicos. La Habana: Letras Cubanas.

Rodríguez-Aguilar, J. L. (2015). Valoraciones sobre el perfil del graduado. Encuentro Nacional de Profesores de Artes Plásticas. La Habana: Centro Nacional de Escuelas de Arte.

Valderrama, E. (1952). La pintura y la escultura en Cuba. La Habana: Escuela Nacional de Bellas Artes San Alejandro.

Published

2023-07-03

Issue

Section

ARTÍCULOS