A not-so-basic design course, as an exercise in professional development
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.13.04Keywords:
Basic Design, artistic education, Visual Arts academies, professional development, pedagogical professional performance, development strategyAbstract
Education in Cuba is one of the systems that has undergone the most changes in the last ten years and within this, the subsystem of Artistic Education and, specifically, that of Visual Arts, which demands strategies that contribute to the constant improvement of its teachers and students. Basic Design is a guiding subject within the teaching curriculum of the student of Visual Arts, which gathers the theoretical-practical knowledge necessary for the understanding of the system-form, together with the basic principles of communication, and serves as a preceding level to the specialized knowledge of the career. Due to its importance, it is necessary to contribute to the professional improvement of the teachers of this subject of the provincial and regional academies of Visual Arts of the country, so that this fact makes possible the improvement of their pedagogical professional performance.
Downloads
References
ALBERS, J. (1934): Constructive Form and Combinative Form. New Haven: Joseph y Nina Albers Foundation.
BERGES, J. (2003): Modelo de superación profesional para el perfeccionamiento de habilidades comunicativas en docentes de la Secundaria Básica [tesis doctoral]. Santa Clara: Instituto Superior Pedagógico Félix Varela.
CHAVES, N. (2001): El oficio de diseñar. Barcelona: Gustavo Gili.
FRASCARA, J. (1997): Diseño Gráfico para la Gente. Buenos Aires: Infinito.
GARCÍA-OLVERA, F. (1996): Reflexiones sobre el Diseño. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
MALDONADO, D. (2001): Diseño y Comunicación Visual. Buenos Aires: Ñ Ediciones.
MUNARI, B. (2000): Diseño y comunicación visual: contribución a una metodología didáctica. Barcelona: Gustavo Gili.
RODRÍGUEZ-AGUILAR, J. L. (2007): Programa de la asignatura Diseño Básico. La Habana: Academia Nacional de Bellas Artes San Alejandro.
RODRÍGUEZ-AGUILAR, J. L. (2011): Didáctica del Diseño Gráfico. Puerto Vallarta: Centro Universitario de la Costa [conferencia grabada].
RODRÍGUEZ-AGUILAR, J. L. (2014): Diseño, diseñar, diseñado. Teorías, estrategias y procedimientos básicos. La Habana: Letras Cubanas.
VALCÁRCEL, N. (2001): Estrategia de superación conjunta de la Dirección Provincial de Educación de Ciudad de La Habana, el ISPEJV y la Escuela. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
VIGOTSKY, L. (1982): Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.
VILCHIS, L. (2000): Metodología del Diseño. Fundamentos Teóricos. México: UNAM-Centro Juan Acha AC.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







