The Architectural and Urban Space in Norberg-Schulz’s Phenomenological Approach. A critical review
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v010.n020.a04Keywords:
Architectural Space, Urban Space, Norberg-Schulz, Place, PhenomenologyAbstract
In the course of thirty years and after initial structuralist influences, Christian Norberg-Schulz would present interesting phenomenological approaches to architecture and the city. Within his theoretical production, most of these postulates would be exposed in the so-called phenomenological trilogy. It is convenient to emphasize the critical context of the second half of the 20th century with the modernity. The space, the place, the architecture, the city, the existence, the history, the object or the notion of inhabiting, would be concepts that Norberg-Schulz would work deeply under this phenomenological approach. Postmodernism and neo-eclecticism, in the architectural context contemporary to Norberg-Schulz’s postulates, shared some interpretations. The important general influence for architecture and the city of his theoretical legacy would end up having more echo than his phenomenological particularities. The holistic consideration of the phenomenological problem in architecture could provide a new vision in this regard.
Downloads
References
Aguirre, E. y Peimbert, A. (2016). Borrando los límites: Deconstrucción interdisciplinar del concepto de espacio público. Revista de urbanismo, (34), 125-137. https:// revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/ view/36276
Aguirre-Martínez, G. (2016). Regreso al hogar: poéticas arquitectónicas de resimbolización en la esfera contemporánea. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 5(9), 109-115. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ ojs/index.php/estoa/article/view/1028
Ampliato, A.L. (2018). Sobre lo interior y lo exterior al arte y la arquitectura: punto de partida para una teoría analítica contemporánea. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (34), 172-179. https://doi.org/10.4995/ ega.2018.10863
Bachelard, G. (1994 [1957]). La poética del espacio (trad. Ernestina de Champourcín). Fondo de Cultura Económica.
Bargetto Fernández, M. (2010). Bases teóricas del estructuralismo. Herencia, 2(2), 81-89.
Bognar, B. (1989). Toward an Architecture of Critical Inquiry. Journal of Architectural Education, 43(1), 13-34. https://doi.org/10.1080/10464883.1989.10758545
Cacciari, M. (1980). Eupalinos or Architecture. Oppositions, 21, 106-116.
Chaves, R. (2019). Fenomenologia de arquitetura. Discursos de Christian Norberg-Schulz e Juhani Pallasmaa. Revistarquis, 8(1), 23-35. https://revistas.ucr.ac.cr/index. php/revistarquis/article/view/37928
Cullen, G. (1971). Townscape. Architectural Press.
Domingo, J. (2017). Restricciones e ideación arquitectónica. Contenedores configurales y reversiones. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (30), 84-97. https://doi.org/10.4995/ega.2017.7839
Dosse, F. (1991). Histoire du Structuralisme. La Decouverte.
Eljuri, A. (2015). La comprensión tipológica de la institución y su vinculación con la fenomenología del lugar en la obra de Louis Kahn. AUC, (35-36), 141-147. editorial.ucsg.edu.ec/ojs-auc/index.php/auc-ucsg/ article/view/17
Espinosa, M. (2017). La habitabilidad y la transdisciplinariedad. Revistarquis, 6(2), 101-109. https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/revistarquis/ article/view/30606
Fuentes, F. (2018). Corporalidad y experiencia como factores de cambio en Arquitectura. De los años 60 a 80 siglo XX. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(12), 113-120. https://doi.org/10.18537/est.v007.n012.a10
Gallardo, L. (2017). Totalidad en arquitectura. Reflexiones sobre la estética y la coexistencia de las cosas con el lugar que producen en nosotros una experiencia de totalidad. Pensamiento, 73(277), 923-942. https://doi. org/10.14422/pen.v73.i277.y2017.006
Gallardo, L. (2020). El lugar del arte. Reflexiones sobre conceptos para obras arquitectónicas destinadas al arte contemporáneo. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 42(116), 9-27. https://doi.org/10.22201/ iie.18703062e.2020.116.2713
García, J.J. (2019). Paisaje, lugar y territorio: conceptualizaciones para recuperar el genius-loci. Revista Ciudades, Estados y Política, 6(3), 17-25. https:// doi.org/10.15446/cep.v6n3.84045
García-Doménech, S. (2015). Urban Aesthetics and Social Function of Actual Public Space: A Desirable Balance. Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 10(4), 54-65. www.um.ase.ro/no104/4. pdf
García-Doménech, S. (2016a). El espacio público como catalizador de la arquitectura, el arte y el diseño urbano. On the W@terfront, (42), 7-24. www.raco.cat/index.php/ Waterfront/article/view/306780
García-Doménech, S. (2016b). La polisemia de lo común en el espacio público urbano. Cuadernos de Vivienda y Urbanismo. 10(20), 68-78. https://doi.org/10.11144/ Javeriana.cvu10-20.pcep
Harris Diez, R. (2011). El paisaje de los dioses: los santuarios griegos de la época clásica y su entorno natural. Aisthesis, (49), 67-83. http://revistaaisthesis. uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3176
Heidegger, M. (1971). Poetry, Language, Thought. Harper & Row.
Heynen, H. (1999). Architecture and Modernity. MIT Press.
Llamazares-Blanco, P., Ramos-Jular, J. y ZaparaínHernández, F. (2020). La construcción del espacio existencial de Heidegger. Vacío activo en Oteiza y espacio receptivo en Judd. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la universidad de Cuenca, 9(17), 17-29. https://doi.org/10.18537/est.v009.n017. a02
Lynch, K. (1960): The image of the city. MIT Press.
Malagón, R. (2008). Una revisión de la historiografía de Christian Norberg-Schulz bajo la noción de crítica operativa. En J. Domínguez, C.A., Fernández, E. Giraldo, y D.J. Tobón (Eds.), Moderno/Contemporáneo: un debate de horizontes (pp. 225-239). La Carreta.
Mansur, J.C. (2020). La ciudad, lugar narrativo de la vida. Andamios, 17(43), 59-70. http://dx.doi.org/10.29092/ uacm.v17i43.764
Moneo, R. (1978). On Typology. Oppositions, (13), 23-45.
Montestruque, O. (2016). Memoria y lugar. El recuerdo y olvido como forma de conservación de lo inmaterial. Limaq, (2), 143-158. https://doi.org/10.26439/ limaq2016.n002.964
Moran, D. (2000). Introduction to Phenomenology. Routledge.
Norberg-Schulz, C. (1965). Intentions in Architecture. MIT Press.
Norberg-Schulz, C. (1971). Existence, Space and Architecture. Studio Vista.
Norberg-Schulz, C. (1980). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Rizzoli.
Norberg-Schulz, C. (1985). The Concept of Dwelling: On the Way to Figurative Architecture. Rizzoli.
Norberg-Schulz, C. (1988). Architecture: Meaning and Place. Electa.
Norberg-Schulz, C. (2000). Architecture: Presence, Language, Place. Skira.
Norwood, B. (2018). Disorienting Phenomenology. Log, (42), 10-22. http://www.jstor.org/stable/44840723
Paniagua, E. y Roldán, J. (2014). Traer a la presencia y dialogar con el lugar. Arquiteturarevista, 10(2), 124-133. https://doi.org/10.4013/arq.2014.102.08
Paniagua, E. y Roldán, J. (2015). La arquitectura y su significación existencial. Revista Signa, 24, 443-462. https://doi.org/10.5944/signa.vol24.2015.14717
Rush, F. (2009). On Architecture. Routledge.
Sitte, C. (1980 [1889]): Construcción de ciudades según principios artísticos (trad. Emilio Canosa). Gustavo Gili.
Sturrock, J. (2003). Structuralism. Blackwell.
Vidler, A. (1977). The Third Typology. Oppositions, 7, 7174.
Vidler, A. (2000). Warped Space. Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture. MIT press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.