From geoclimate to curriculum Towards a macrocurricular approach to the Andean tropics in the architecture program at the Universidad Nacional de Colombia, Medellín campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v012.n023.a06

Keywords:

geoclimate, curriculum, problem nuclei, Latin America, architecture

Abstract

Using group discussion and documentary analysis methodologies, it became evident the need to structure the curriculum from the identification and declaration of training intentions at a macro level that relate the academic content with the contextual and disciplinary social reality in the environment. Based on this, the link between disciplinary components of architecture and the particular geoclimatic context of the Latin American region is discussed from eight problematic nuclei that make the proposal of the program's curricular design more complex. Thus, the geographical, climatic and socio-spatial conditions of the Andean tropics and their impact on the curricular design of the architecture program at the Universidad Nacional de Colombia, Medellin campus are related here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo 033 de 2007, Por el cual se establecen los lineamientos básicos para el proceso de formación de los estudiantes de la Universidad Nacional de Colombia a través de sus programas curriculares, Pub. L. No. Acuerdo 033, Régimen legal (2007). http://www.legal.unal.edu.co/rlunal/home/doc.jsp?d_i=34245

Acuerdo 02, Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad, Pub. L. No. Acuedo 02, CESU (2020). https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/CESU/399567:Acuerdo-02-del-1-de-julio-de-2020

AOA. (2016). Entrevista Alejandro Aravena: “El desafío de la arquitectura es salir de la especificidad del problema a la inespecificidad de la pregunta.” AOA: Asociación de Oficinas de Arquitectos de Chile, 31, 78–87.

Arango, G., Wolf, G., Echavarría, J., y González Escobar, L. F. (2000). La vivienda futura y las nuevas formas de habitar [informe]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/70068/ViviendaFutura.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arango-Escobar, G. (2008). Salvemos el espacio rur urbano colombiano. Cuadernos de Vivienda y Urbanismo, 1(2), 394–409. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cvyu/article/view/5499

Área Curricular de Arquitectura. (2021). Proyecto Educativo de Programa - PEP.

Berque, A. (2013). Thinking through Landscape. Routledge.

Berque, A. (2016). Anthropocene and transhumanism. FIVE: Designing Media Ecology, 6, 56–63.

Borja, J., y Rodríguez Jiménez, P. (2013). Historia de la vida privada en Colombia. Las fronteras difusas. Del siglo XVI a 1880 (Vol. 1). Taurus.

Carrizosa Umaña, J. (2014). Colombia compleja. Jardín Botánico de Bogotá José Celestino Mutis. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.

Castro Escobar, E., González González, M., y Múnevar Quintero, C. (2018). Paradigmas y tendencias en la organización del espacio rururbano: una revisión teórica. Ciudad y Territorio, Estudios Territoriales, L(196), 187–200.

Chaparro Mendivelso, J. (2017). Un mundo digital. Territorio, segregación y control a inicios del siglo XXI.

Universidad Nacional de Colombia, Sede Bogotá, Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Geografía.

Ley 435 de 1998, Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Arquitectura, (1998). http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0435_1998.html

Escorcia Caballero, R., Gutiérrez Moreno, A., y Henríquez Algarín, H. (2007). La educación superior frente a las tendencias sociales del contexto. Educación y Educadores, 10(1), 63–77.

Feltz, B. (2019a). Ecology, creation, modernity. Recherches de Science Religieuse, 107(4), 617–636. https://doi.org/10.3917/RSR.194.0617

Feltz, B. (2019b, March). Filosofía y ética del cambio climático. Correo de La Unesco. https://es.unesco.org/courier/2019-3/filosofia-y-etica-del-cambio-climatico

Feltz, B. (2020). Gran angular: Filosofía y ética del cambio climático. El Correo de La UNESCO, 2019(3), 6–9. https://doi.org/10.18356/5EFBB75E-ES

Frankl, P. (1981). Principios fundamentales de la historia de la arquitectura, el desarrollo de la arquitectura europea 1420-1900. Gustavo Gili.

Galeano, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa El giro en la mirada. En Estudio cualitativo de casos: El interés por la singularidad. La carreta editores.

Galindo, L., Arango Rave, M. E., Díaz Hernández, D. P., Villegas Múnera, E. M., Aguirre Muñoz, C. E., Kambourova, M., y Jaramillo Marín, P. A. (2011). ¿Cómo el aprendizaje basado en problemas (ABP) transforma los sentidos educativos del programa de Medicina de la Universidad de Antioquia? IATREIA, 24(3), 325–334.

González Escobar, L. F. (2003). Estrategias corregimentales ECO: políticas para la nueva ruralidad en Medellín. Seminario Internacional Mundo Rural: Transformaciones y Perspectivas a La Luz de La Nueva Ruralidad, 1–23. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/7074

González Escobar, L. F. (2020). El nacimiento de la ciudad virtual. En Nadie se salva solo, significados de la pandemia que cambió a la humanidad, (pp. 219–238). Paidós.

Heidegger, M. (2015). Construir Habitar Pensar. Bauen Wohnen Denken. La Oficina.

Hernández-Vásquez, L. G. (2013). El proyecto de arquitectura, entre teoría y concreción. En L. G. Hernandez-Vásquez (Ed.), Teorías, métodos y dispositivos. II Simposio de Investigación en Arquitectura. Universidad Nacional de Colombia.

Ito, T. (1997). Tarzanes en el bosque de los medios. 2G, Revista Internacional de Arquitectura, 2(2), 121–142.

Ito, T. (2007). Escritos. Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos de la región de Murcia.

Leff, E. (2002). Ética, vida, sustentabilidad. PNUMA.

Leff, E. (2009, September 19). Latin American Environmental Thought: A Heritage of Knowledge for Sustainability. 6th Latin American Congress of Environmental Education.

Leff, E. (2014). La apuesta por la vida. Imaginación sociológica e imaginarios sociales en los territorios ambientales del sur. Vozes Editora.

Leroi-Gourhan, A. (1971). El gesto y la palabra. Universidad Central de Venezuela.

MEN. (1993). Decreto 1210 de 1993, Por el cual se reestructura el régimen orgánico especial de la Universidad Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-104249_archivo_pdf.pdf

Resolución 2770 de 2003, Por la cual se definen las características específicas de calidad para los programas de pregrado en Arquitectura, (2003). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86411_Archivo_pdf.pdf

Decreto 1330 de 2019, Único Reglamentario del Sector Educación, (2019). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=98270

Ortega, L. (2013). Digitalization takes command. El impacto de las revoluciones de las tecnologias de la informacion y la comunicación en arquitectura. [tesis doctoral]. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/95368

RIBA. (2017). Report of the RIBA revisiting board to Universidad Nacional de Colombia, Medellín.

Simesen De Bielke, A. (2001). La filosofía ante la “vida dañada”: La crisis ecológica. Andes, 12, 1–8.

Vélez González, S. R., Presman, I. J., Monje Morant, R., Caldana, V., Valassina Simonetta, F., Hernandez Ureña, O., Ortega Morales, L., Cordero Dominguez, O., Ortíz Arévalo, A. A., Spiridonidis, C., Valladares Cerezo, C. E., Ortega, R., Baracco Barrios, J., y Bausero, C. (2013). Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Arquitectura (S. R. Vélez González, Ed.). Universidad de Deusto.

Villa Urrego, A., y Galindo, L. (2019). Resignificaciones de la Práctica Pedagógica en la Facultad de Educación. Cuadernos Pedagógicos, 28(2), 26–33. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/337916/20792912

Published

2023-01-03

How to Cite

García-Cardona, A., Múnera-Naranjo, L. ., & Arango-Flórez, J. (2023). From geoclimate to curriculum Towards a macrocurricular approach to the Andean tropics in the architecture program at the Universidad Nacional de Colombia, Medellín campus. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 12(23), 73–85. https://doi.org/10.18537/est.v012.n023.a06