Public policies and their ephemeral response in the cycle paths executed within the monumental area of Tacna, Perú 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v013.n025.a12

Keywords:

public policies, satisfaction, bike lanes, public infrastructure, Perú

Abstract

Public policies and the transient response to cycle paths implemented within the monumental area of Tacna, Peru, align with an international policy proposed by the Sustainable Development Goals related to SDG 11: Sustainable cities; where the national government is the main promoter of its execution in urban areas, this initiative aims to enhance the organization and accessibility of non-motorized vehicles, particularly during the pandemic and the post-pandemic period caused by Covid-19. The main objective is to determine the level of satisfaction of the collegiate architects of Tacna, relating it to the contribution of the cycle paths in the monumental area and interpret the ephemeral paradigm of efficient use, imposed on the city. The study employs a quantitative approach at a descriptive level, utilizing a survey based on a Likert scale. The survey evaluates conditions such as materials, basic security, institutional functioning, and the achieved results. The findings indicate low levels of acceptance across all four dimensions low.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo, J. (2021). Gestión de infraestructura vial urbana y satisfacción de los usuarios del Jirón San Pedro, Tarapoto – 2021 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo].

Bautista, A. (2018). Análisis de accesibilidad y conectividad de la red vial intermunicipal en el micro-sistema regional de la provincia Centro en Boyacá, Colombia. Perspectiva Geográfica, 23(1), 123–141. https://doi.org/10.19053/01233769.8058

Buehler, R., y Pucher, J. (2021). COVID-19 Impacts on Cycling, 2019–2020. Transport Reviews, 41(4), 393–400. https://doi.org/10.1080/01441647.2021.1914900

Cariño, G., y Fuentes, C. (2022). Movilidad inteligente en la creación de valor público para usuarios del Metrobús en la Ciudad de México. Revista de Urbanismo, (46), 40–56. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2022.64500

Carrasco, E. (2007). Filosofía y política. Revista de Filosofía, 63, 9–35. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602007000100002

Cervero, R., Sarmiento, O. L., Jacoby, E., Gomez, L. F., y Neiman, A. (2009). Influences of Built Environments on Walking and Cycling: Lessons from Bogotá. International Journal of Sustainable Transportation, 3(4), 203–226. https://doi.org/10.1080/15568310802178314

Chiara, M., y Ramos, J. (2020). Movilidad urbana no motorizada y su incidencia en el desarrollo sostenible [Tesis doctoral, Universidad Nacional Federico Villarreal]. https://hdl.handle.net/20.500.13084/4198

Chinchay, C. (2018). Competencias gerenciales y desarrollo organizacional en la Municipalidad Distrital de Miguel Checa, 2018 [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/28576

Choi, Y. (2014). Cycling Policies for the Sustainable City - The Case of the City of Seoul [Tesis de maestría, Uppsala University]. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A689876&dswid=-9042

Cortés, S., y Sepúlveda, H. (2016). Medición del nivel de satisfacción de vecinos y vecinas con los resultados del Programa Quiero mi Barrio en Chile. Revista Temas Sociológicos, 19(2015), 71–103. http://190.96.76.12/index.php/TSUCSH/article/view/263

Cruz, J., y Méndez, G. (2017). Ambiente físico y calidad de atención en la satisfacción del solicitante de licencias de funcionamiento en la Municipalidad Metropolitana de Lima, 2016 [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/4411

Ducci, M. E. (2011). Conceptos básicos de urbanismo. Trillas.

Gambeta, R. (2017). La valoración de paisaje urbano y su relación con el estado de conservación de la zona monumental de Tacna en el año 2016 [Tesis de maestría, Universidad Privada de Tacna]. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/392

Gonçalves, M. (2020). O efêmero nos subúrbios da cidade do Rio de Janeiro. Micropráticas de resistência. Arquitecturas del Sur, 38(57), 128–145. https://doi.org/10.22320/07196466.2020.38.057.07

Hamraie, A. (2018). Enlivened City: Inclusive Design, Biopolitics, and the Philosophy of Liveability. Built Environment, 44(1), 77–104. https://doi.org/10.2148/benv.44.1.77

Hernández Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación: las tres rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Hidalgo, A. (2021). Proyecto de infraestructura vial y satisfacción vecinal del grupo 08 sector 06 de Villa El Salvador: 2019 [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/54161/Hidalgo_MAA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ferreira, S., y Alves, C. (2021). Políticas Públicas - os parques da cidade de salto - Sp e o Lazer. Revista Corpoconsciência, 25(2021), 105–120. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11808

Martí, M. (2022). Arquitectura y urbanismo efímero: análisis de los Festivales de música. [Tesis de grado, Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/70666/

MTC / PERÚ. (2020). DS. N°012-2020-MTC - Ley N°30936, Regulación y uso de bicicleta como medio de transporte. Diario oficial (N°012-2020-MTC) (90). https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/decreto-legislativo-que-aprueba-el-codigo-de-responsabilidad-decreto-legislativo-n-1348-1471548-8/

Muñoz, V., Betancourt, D., y Jaramillo, W. (2016). Diseño de ciclovías para ciudades intermedias, una propuesta para la Loja. Innovar, 1(12), 11–22. https://doi.org/ISSN 2477-9024

ODS/ONU. (25 de octubre de 2015). Objetivos y metas de desarrollo sostenible - Desarrollo Sostenible. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Padilla, S., Espinosa, E., y Redondo, M. (2022). Urbanismo y arquitectura efímera: tres exposiciones universales. Un año de diseñarte, mm1, (24), 36–55. http://mm1revista.azc.uam.mx/index.php/mm1/article/view/A3-N24

Palomino, B., y Matías, J. (2020). Diseño de una red de ciclovías urbanas y rurales como alternativa de mejoramiento de la transitabilidad en una ciudad del sur del Perú - Andahuaylas - Apurímac [Tesis de grado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/b8ebf4a0-4650-44c2-9b64-391ac803d7a1/content

PNUD / ONU. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible - ONU. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-development-goals/

Torres-Melo, J., y Santander, J. (2013). Introducción a las políticas públicas, conceptos y herramientas desde la relación entre Estado y ciudadanía. IEMP Ediciones. http://bit.ly/34siOO5

UNICEF. (2015). 17 objetivos para un Perú mejor 2015 - 2030. https://peru.un.org/sites/default/files/2020-09/17%20Objetivos%20para%20un%20Peru%CC%81%20mejor.pdf

Published

2024-01-31

How to Cite

Vizcarra Silvestre, R. F., Pajuelo Camones, C. H. ., Sotelo-Gonzáles, S., Valdivia Oroya de Rodríguez, N. B., & Gonzáles Walstrohm , C. J. . (2024). Public policies and their ephemeral response in the cycle paths executed within the monumental area of Tacna, Perú 2023. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 13(25), 201–210. https://doi.org/10.18537/est.v013.n025.a12