Socio-environmental mapping and Latin American popular habitat: university teaching methodologies in the amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v014.n028.a14

Keywords:

amazon, habitat, teaching, sustainable architecture, socio-environmental mapping

Abstract

This article explores the teaching of the habitat concept in the Ecuadorian Amazon through an interdisciplinary approach that integrates socio-environmental mapping, sustainable architecture, and cultural, social, economic, and environmental perspectives. It examines methodologies that help students understand the complex relationships between society and nature in highly biodiverse contexts. Collaborative mapping from a body-territory perspective and the use of participatory technologies are proposed as teaching strategies. These tools encourage critical reflection on territory, promote ecological and critical thinking, and strengthen the ability of future architects to design sustainable housing solutions relevant to specific territories. The article demonstrates how student-generated maps reveal social, environmental, and symbolic dynamics that position the Amazonían environment as a living laboratory for habitat education. It concludes that this approach is not only relevant to the local context but also provides transferable tools for other regions facing the global ecological crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A. W. B. (2013). Nova Cartografía Social da Amazônia. En Almeida, A. W. B y E. de Farias, A. (Eds.), Nova cartografia social (pp. 28–34). Manaus.

Álvarez Domínguez, M. E. (2024). Arquitecturas otras. Prácticas alternativas para habitar territorialidades latinoamericanas en la periferia [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid]. Archivo Digital UPM. https://oa.upm.es/82733/

Athayde, S., Bartels, W.-L., Buschbacher, R., & Seluchinesk, R. D. R. (2014). Collaborative learning, transdisciplinarity and social-environmental management in the Amazon: approaches to knowledge production between academia and society. Revista Brasileira De Pós-Graduação, 10(21). https://doi.org/10.21713/2358-2332.2013.v10.583

Becker, B. (1990) Fronteira e urbanização repensadas. En Becker, B.; Machado, L., y Miranda, M. Fronteira amazônica: questões sobre a gestão do territorio (pp.131-144). UnB.

Becker, B. (1998) Amazônia. Ática.

Bustamante, T., y Jarrín, M. C. (2005). Impactos sociales de la actividad petrolera en Ecuador: un análisis de los indicadores. Íconos - Revista de Ciencias Sociales, 21, 19–34. https://doi.org/10.17141/iconos.21.2005.77

Carrión, P., y Pérez, M. (2021). La cartografía social como herramienta de investigación participativa del territorio. Diagnóstico de paisajes ancestrales en comunidades indígenas de la Amazonía ecuatoriana. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 20(1), 123–137. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.008

Castillo Sarmiento, A., Suárez Gélvez, J. H., y Mosquera Téllez, J. (2017). Naturaleza y sociedad: relaciones y tendencias desde un enfoque eurocéntrico. Luna Azul, 44, 348–371. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.21

CASA PUCP. (s.f.). Publicaciones de CASA PUCP. CASA PUCP. R https://casapucp.com/publicaciones/

Coalición Internacional para el hábitat- América Latina (HIC-AL). (2023). Demandas colectivas por el mejoramiento y la regularización integral de barrios populares en América Latina y el Caribe. https://hic-al.org/wp-content/uploads/2023/06/Documento-demandas.pdf​

Coalición Internacional para el hábitat - América Latina. (HIC-AL) (2017). Utopías en construcción. Experiencias latinoamericanas de producción social del hábitat. HIC-AL. https://hic-al.org/wp-content/uploads/2018/12/Libro-utopias-digital.pdf

Descola, P. (1996). La selva culta: simbolismo y praxis en la ecología de los achuar. Abya-Yala.

Descola, P. (2012). Más allá de la naturaleza y la cultura. Amorrortu.

Enet, M., Romero, G., y Olivera, R. (2008). Herramientas para pensar y crear en colectivo, en programas intersectoriales de hábitat. CYTED.

Finatto, R.A. y Farias, M.I. (2021). La Cartografía Social como recurso metodológico para la enseñanza de la Geografía. Enseñanza e investigación de geografía, 25, e03. https://doi.org/10.5902/2236499443605.

González Rivadeneira, T., y Villagómez Reséndiz, R. (2022). Una aproximación a la antropología ecológica ecuatoriana. En T. Campo Imbaquingo, T. González Rivadeneira, F. García S., y J. E. Juncosa B. (Eds.), Antropologías hechas en Ecuador: Estudios históricos y sociales. Tomo III (pp. 75–90). Asociación Latinoamericana de Antropología; Abya-Yala; Universidad Politécnica Salesiana; FLACSO-Ecuador.

Hidalgo, C., Rumián, C., Saavedra, C., Uribe, T., Vidal, A., y Mardones, R. (2021). Beneficios psicológicos de la relación de las personas con la naturaleza: Una revisión de la literatura. Revista Interamericana de Psicología, 55(3), e1 571. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i3.1521

Iconoclasistas. (s.f.). Villa 31-31bis. https://iconoclasistas.net/portfolio-item/villa-31-31bis

Karsten, R. (1964). Studies in the religion of South American Indians east of the Andes. Societas Scientiarum Fennica.

Kohn, E. (2013). How Forests Think. Toward an Anthropology beyond the Human. University of California Press.

Leff, E. (2006). Complejidad, Racionalidad Ambiental y Diálogo de Saberes. I Congreso internacional interdisciplinar de participación, animación e intervención socioeducativa. Barcelona. http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2006_01eleff_tcm7-53048.pdf

Machado, L. O. (1999). Urbanização e mercado de trabalho na Amazônia Brasileira. Cadernos IPPUR, 13(1), 109–138. https://www.researchgate.net/profile/Lia-Machado/publication/322831750_Urbanizacao_e_mercado_de_trabalho_na_Amazonia_Brasileira/links/5a71cc41a6fdcc33daab22b9/Urbanizacao-e-mercado-de-trabalho-na-Amazonia-Brasileira.pdf

Miranda Gassull, V. (2017). El hábitat popular. Algunos aportes teóricos de la realidad habitacional de sectores desposeídos. Territorios, 36, 217–238. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.4440

Miranda Gassull, V. (2019). Hábitat y territorio en la producción de la ciudad. Proyección. Estudios Geográficos Y De Ordenamiento Territorial, 13(25), 1–5. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/proyeccion/article/view/4549​

Miranda Gassull, V. (2021). Una revisión crítica en la enseñanza universitaria de la Arquitectura. El caso de la unam, México y la uncuyo, Argentina. Territorios, (44-Especial), 1-27. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9030

Mines, P. B. (2014). Cartografías de lo variable. Otra forma de enseñar la sustentabilidad en arquitectura. Universidad Nacional de Lanús. Departamento de Desarrollo Productivo y Tecnológico.

Michelini, J., (2025) Ciudades en común. Diálogos norte-sur sobre formas colectivas de producción del hábitat. Catarata Editorial.

Murra, J. (1984). Andean Societies Before 1532. En L. Bethell (Ed.), The Cambridge History of Latin America (pp. 59-90). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/87098924D466B9472A560572EF1BBC7E

Proyecto Nueva Cartografía Social de la Amazonía (PNCSA). (s.f.). Apresentação. http://novacartografiasocial.com.br/apresentacao/

Oliveira, J. A. (2000). Cidades na selva.Valer Editora.

Oliveira, J. A. (2001). As pequenas cidades da Amazônia: espaços perdidos e reencontrados. En Damiani, A., et al. (Orgs.). O espaço no fim do século: a nova raridade (pp. 199-213). Contexto.

Oliveira, J., A., y Schor, T. (2008). Das cidades da natureza à natureza das cidades. En Trindade J., y Tavares, M. (Orgs.). Cidades ribeirinhas na Amazônia:mudanças e permanências. (pp.15-26). EDUFPA.

Pallasmaa, J. (2016). Habitar. Gustavo Gili.

Paredes Maldonado, M. (2021). Casa, ciudad, territorio: una investigación colectiva sobre las transformaciones del habitar urbano contemporáneo. Dearq, 31, 6–20. https://doi.org/10.18389/dearq31.2021.02

Piñeiro Alonso, E., Mora Mora, D., y Hechavarría Aguilera, Y. (2023). Cartografía social, una herramienta de análisis para el estudio comunitario. ROCA. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 19(1). https://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403729009/html/

Poggi, Z. (2013). Nueva Cartografía Social. Cuadernos del Cendes, 30(83), 135-139. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-25082013000200009&lng=es&tlng=es

Rival, L. (2016). Huaorani Transformations in Twenty First Century Ecuador: Treks into the Future of Time. The University of Arizona Press.

Steward, J. (1972). Theory of Culture Change. University of Illinois Press.

Solórzano Venegas, M. S. (2021). Cronología absoluta para el análisis diacrónico de la secuencia de ocupación del sitio arqueológico Pashimbi, Alta Amazonía ecuatoriana. Arqueología Iberoamericana, 13(47), 3–17. https://www.laiesken.net/arqueologia/pdf/2021/AI4701.pdf

Saquet, M. A. (2024) Singularidades. Un manifiesto a favor de la ciencia territorial popular hecha en la praxis decolonial y contrahegemónica. Editorial Abya Yala.

Trindade Júnior, S.-C. C. da. (2011). Cidades médias na Amazônia Oriental: das novas centralidades à fragmentação do território. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 13(2), 135. https://doi.org/10.22296/2317-1529.2011v13n2p135

URAI, UNESCO y MAE. (2016). Diagnóstico socio económico y ambiental en las comunidades del área de amortiguamiento de la Reserva Biológica Colonso Chalupas. Ikiam.

Uribe Taborda, S. F. (2024). Disputas territoriales por la naturaleza en la Alta Amazonía ecuatoriana. Campo-Território: Revista de Geografia Agrária, 19(54), 153-174. https://doi.org/10.14393/RCT195472799

Wang, M., Han, P., Li, X., Bao, X., & Huang, J. (2024). Continuation and evolution of collective memory manifested in rural public space: Revealed by semi-structured interviews and emotional maps in three migrant villages in Chaihu town. Habitat International, 130, 102713. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2024.102713

Zaldivar Araujo, C. (2023). Sobre el diseño arquitectónico y la experiencia del habitar ¿Podemos diseñarla? RChD: Creación y Pensamiento, 8(14), 39–51. https://doi.org/10.5354/0719-837X.2023.69980

Published

2025-07-29

How to Cite

Astudillo Bravo, D., Zambrano Pilatuña, J. C., Sisalema Yanzapanta, G. N., & Pillajo Andi, R. I. (2025). Socio-environmental mapping and Latin American popular habitat: university teaching methodologies in the amazon. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 14(28), 191–206. https://doi.org/10.18537/est.v014.n028.a14