Integral practice of the architects. The CUJAE experience

Authors

  • Maritza González Moreno Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)
  • Ada Esther Portero Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)
  • Henrry Torres Sáez Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)
  • Ricardo Machado Jardo Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)
  • Mirelle Cristobal Fariñas Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v005.n008.09

Abstract

The aim of this study is to design a methodological strategy for the recovery of the Cultural Heritage of the Cerro municipality, integrating the three Main Processes of the University (PSU) from the integrator workshop Project 4th year of the School of Architecture. The opportunity is offered by the felt need of the population of the municipality of El Cerro and government interest.

It applies what is defined as integral practice (PI). The problem arises from the shortcomings of the "know-how" in the Cujae what in theory is defined and accepted as the integrationist approach of the PSU.

The main results are: the modeling methodology comprehensive strategy practice and products. It concludes that a comprehensive practice that articulates the substantive processes reconfigures all its components according to the integral formation of students, teachers and community members to the extent that promotes university-company communication.

Keywords: integral practices, university principal process, integral academic formation in superior education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maritza González Moreno, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

Dra.C.

Ada Esther Portero, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

Architect, Dra.C.

Henrry Torres Sáez, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

Dr.C.

Ricardo Machado Jardo, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

Msc. Architect

Mirelle Cristobal Fariñas, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría (CUJAE)

Architect

References

Carballal del Río, E. (2011). Las Estructuras colaborativas. El tránsito de las estructuras jerárquicas a las estructuras colaborativas. La Habana: Editorial Félix Varela.

Colectivo de Autores. (2003). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación. Editorial Santillana, ISBN 970-29-0854-X, p. 778.

González Fernández-Larrea, M. (2002). El modelo de gestión de la Extensión Universitaria para la Universidad de Pinar del Río. (Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias de la Educación). Universidad de Pinar del Río, Pinar del Río. (p.46)

González, M. (2006). Formulación teóricometodológica de la promoción cultural de la investigación para la integración de los procesos universitarios de extensión e investigación en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. (Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias de la Educación) IPSJAE. La Habana. (p. 38).

González, M. (2012). Las Prácticas Integrales vs. estructuralismo en el proceso sociocultural universitario. Monografía. ISBN 978-959-250-657-2 SUM. Quemado de Güines: Ed. Enrique Núñez Rodríguez.

Mintzberg, H. (1995). Las cinco Ps de la Estrategia. En: Biblioteca de Planificación Estratégica. México: Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A.

Núñez, J. (2006). El sistema de postgrado en Cuba. Ciudad de La Habana: MES.

Serra, R. y Kastika, E. (s/f) Reestructurando empresas. Buenos Aires: Ediciones Macchi. (p. 142).

Tommasino, H. (2007). Generalización de las Prácticas Integrales. Los aportes de la Extensión para su implementación. Uruguay: Ed. Facultad de Agronomía.

Published

2016-05-31

How to Cite

González Moreno, M., Portero, A. E., Torres Sáez, H., Machado Jardo, R., & Cristobal Fariñas, M. (2016). Integral practice of the architects. The CUJAE experience. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 5(8), 93–100. https://doi.org/10.18537/est.v005.n008.09