Integral practice of the architects. The CUJAE experience
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v005.n008.09Abstract
The aim of this study is to design a methodological strategy for the recovery of the Cultural Heritage of the Cerro municipality, integrating the three Main Processes of the University (PSU) from the integrator workshop Project 4th year of the School of Architecture. The opportunity is offered by the felt need of the population of the municipality of El Cerro and government interest.
It applies what is defined as integral practice (PI). The problem arises from the shortcomings of the "know-how" in the Cujae what in theory is defined and accepted as the integrationist approach of the PSU.
The main results are: the modeling methodology comprehensive strategy practice and products. It concludes that a comprehensive practice that articulates the substantive processes reconfigures all its components according to the integral formation of students, teachers and community members to the extent that promotes university-company communication.
Keywords: integral practices, university principal process, integral academic formation in superior education.
Downloads
References
Colectivo de Autores. (2003). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación. Editorial Santillana, ISBN 970-29-0854-X, p. 778.
González Fernández-Larrea, M. (2002). El modelo de gestión de la Extensión Universitaria para la Universidad de Pinar del Río. (Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias de la Educación). Universidad de Pinar del Río, Pinar del Río. (p.46)
González, M. (2006). Formulación teóricometodológica de la promoción cultural de la investigación para la integración de los procesos universitarios de extensión e investigación en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. (Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias de la Educación) IPSJAE. La Habana. (p. 38).
González, M. (2012). Las Prácticas Integrales vs. estructuralismo en el proceso sociocultural universitario. Monografía. ISBN 978-959-250-657-2 SUM. Quemado de Güines: Ed. Enrique Núñez Rodríguez.
Mintzberg, H. (1995). Las cinco Ps de la Estrategia. En: Biblioteca de Planificación Estratégica. México: Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A.
Núñez, J. (2006). El sistema de postgrado en Cuba. Ciudad de La Habana: MES.
Serra, R. y Kastika, E. (s/f) Reestructurando empresas. Buenos Aires: Ediciones Macchi. (p. 142).
Tommasino, H. (2007). Generalización de las Prácticas Integrales. Los aportes de la Extensión para su implementación. Uruguay: Ed. Facultad de Agronomía.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.