Vocational characteristics and social behavior of the Generation Z. Case El Triunfo, Ecuador

Authors

  • Erika Ruperti-Lucero Facultad de Ciencias Sociales, Educación Comercial y Derecho, Carrera de Psicología, Universidad Estatal de Milagro. Milagro, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-1376-0143
  • Lisbeth Gómez-Pin Facultad de Ciencias Sociales, Educación Comercial y Derecho, Carrera de Psicología, Universidad Estatal de Milagro. Milagro, Ecuador.
  • Madisson Palma-Hernández Facultad de Ciencias Sociales, Educación Comercial y Derecho, Carrera de Psicología, Universidad Estatal de Milagro. Milagro, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.11.01.03

Keywords:

Generation Z, interests and vocational skills, social behavior, life project

Abstract

The main objective of this study was to characterize the Z generation and what their professional interests and aptitudes are as an indicator of the construction of their life projects, as well as, to explore the social behavior that the action entails in making vocational decisions. The sample is made up of 161 students and is characterized by 45% women and 55% men between 13 and 19 years old. The results indicate that the analyzed group builds its life projects on interests focused on art and aptitudes towards medicine and health sciences, with strong characteristics of consideration with others, but with a latent need for leadership indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bland, C., Meurer, L., & Maldonado, G. (1995). Determinants of primary care specialty choice: a non-statistical meta-analysis of the literature. Academic Medicine, 70(7), 620-641.

Burcaglia, T. S. (2013). El arribo de la generación Z. Obtenido de https://www.lanacion.com.ar/ lifestyle/el-arribo-de-la-generacion-z-nid1611438

Carlsson, G., & Karlsson, K. (1970). Age, cohorts and the generation of generations. American Sociological Review, 35(4), 710-718.

Cerezo, P. (2016). Los auténticos nativos digitales: ¿Estamos preparados para la Generación Z? Revista de Estudios de Juventud, 114, 95-106. Obtenido de http://www.injuve.es/sites/default/ files/2017/28/publicaciones/tema_e_introduccion.pdf

Décima, J. (2019). Adiós Millennials: llega la "Generación Z". Obtenido de https://www.clarin.com/mundo/ansiedad-diversidad-redes-sociales-perfil-generacion_0_9FCAtw53i.html

Eisenberg, N., & Fabes, R. (2006). Emotion regulation and children's socioemotional competence. En: Balter, L. y Tamis-LeMonda, C. (Eds.). Childs psychology: a handbook of contemporary issue (357- 381), Nueva York: Psychology Press.

Ensick, M. G. (2013). Generación Z: La vida a través de una pantalla. Obtenido de https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/generacion-z-la-vida-a-traves-de-una-pantalla-nid1547175

Florenzano, R. (1996). Aspectos biopsicosociales del crecimiento y desarrollo. En: Maddaleno, M. y Florenzano, R. (Eds.). Guías Curriculares. Salud integral del adolescente. Santiago: Corporación de Promoción Universitaria; 1996. p. 31-41.

Fumero, A. (2011). Medios para la información, la relación y la comunicación en la web 2.0. El Profesional de la Información, 20(6), 605-609. https://doi.org/10.3145/epi.2011.nov.01

Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista Chilena de Pediatría, 86(6), 436-443. http://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005

Gómez, P. L., & Palma, H. M. (2019). Caracterización de la Generación Z y proyectos de vida. Universidad Estatal de Milagro, Tesis de Licenciatura en Psicología, 51 pp. http://repositorio.unemi.edu.ec/ handle/123456789/4836

Hornberger, L. (2006). Adolescent psychological growth and development. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 19(3), 243-246. https://doi.org/ 10.1016/j.jpag.2006.02.013

Inglés, C., Benavides, G., Redondo, J., García-Fernández, J., Ruiz-Esteban, C., Estévez, C., & Huescar, E. (2009). Conducta prosocial y rendimiento académico en estudiantes españoles de educación secundaria obligatoria. Anales de Psicología, 25(1),93-101.

Mastroianni, B. (2016). How Generation Z is changing the tech world. CBS News. Disponible en https://www.cbsnews.com/news/social-media-fuels-a-change-in-generations-with-the-rise-of-gen-z/

Muuss, R. (1996). Erik Erikson´s theory of identity development. New York, NY: McGraw-Hill.

OPS. (2010). Estrategia y plan de acción regional sobre los adolescentes y jóvenes 2010-2018. 58 pp. Washington D.C., USA: Organización Panamericana de la Salud, Disponible en https://new.paho.org/hq/dmdocuments/2011/Estrategia-y-Plan-de-Accion-Regional-sobre-los-Adolescentes-y-Jovenes.pdf

Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. Chapter 1, 19 pp. New York, NY: McGraw-Hill. Disponible en http://marcprensky.com/writing/ Prensky%20-%20Ch1-Digital%20Game-Based%20Learning.pdf

Prensky, M. (2011). Enseñar a los nativos digitales. Puerto Rico: Ediciones SM Inc. 240 pp.

Sanders, R. A. (2013). Adolescent psychosocial, social and cognitive development. Pediatrics in Review, 34(8), 354-358.

Silva, F., & Martorell, M. (2001). BAS 3 Batería de socialización (autoevaluación). Madrid, España: TEA Ediciones.

Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: the history of America’s future, 1584 to 2069. (1st ed.). New York, USA.

Published

2020-06-14

How to Cite

Ruperti-Lucero, E., Gómez-Pin, L., & Palma-Hernández, M. (2020). Vocational characteristics and social behavior of the Generation Z. Case El Triunfo, Ecuador. Maskana, 11(1), 26–32. https://doi.org/10.18537/mskn.11.01.03

Issue

Section

Research articles