The use of social networks: A gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.03Keywords:
Youth, social networks, gender, hours, family, studiesAbstract
Today, social networks are one of the virtual platforms most used by young people as they consider them one of the most important needs in everyday life. The current study focused on the analysis of the use of social networks by young people of both sexes who hang out frequently in "Las Vegas Park", located in the city of Portoviejo, Ecuador, and verification of it its use is influenced by gender, type of family, friends, and schooling. For the analysis, a quantitative descriptive, cross-sectional non-experimental design was used. The sample consisted of 218 young people with an age varying between 15 and 24 (M=20.16, SD=2.548), equally belonging to both sexes. A socio-demographic questionnaire mand the Social Media Addiction Questionnaire (ARS) were applied. The results revealed that men use social networks to a greater extent than women and both sexes use them for 3 to 4 hours a day. Both sexes indicated that WhatsApp is the most preferred social network. In summary, the study showed that there is a statistically significant relationship between the variables gender, use of social networks, family relationships, and friends, while a negative association was found between the variables' hours of use, for which the social networks are used, and the academic neglect.
Downloads
Metrics
References
Alcívar-Moreira, A. V., & Yánez-Rodríguez, M. A. (2021). Las redes sociales y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Polo del Conocimiento, 6(4), 59-53.
Amigo, B., Gutiérrez, J., & Ríos, N. (2018). Diagnóstico de utilización de Redes sociales: factor de riesgo para el joven. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 1-20.
Alvarado Carranza, F., & Chávez -Vera, M. (2021). Redes sociales y teléfono celular: uso en tiempo de Covid-19 por los jóvenes universitarios. Revista Científica MQRinvestigar, 5(1), 128-185.
Cuenca, K. (2018). Análisis de la influencia de la red social Facebook en las Relaciones Interpersonales de jóvenes de 18 a 22 años de edad. Universidad Central Del Ecuador, Facultad de Comunicación Social, Tesis de pregrado, 152 págs. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/14334/1/T-UCE-0009-089-2018.pdf
Megías Quirós, I., & San Julián, E. R. (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. España, Madrid: Centro Reina Sofía, Fundación MAPFRE, 470 págs. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/ 5597_d_mapfre_riesgos_tic200918.pdf
Cordova, M. (2015). Estudio del impacto de las redes sociales en el comportamiento de los adolescentes de 12 a 14 años de una Unidad Educativa en la ciudad de Guayaquil. Universidad Politécnica Salesiana sede Guayaquil, Carrera Ingeniería de Sistemas, Tesis de pregrado, 139 págs. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10296/1/UPS-GT001190.pdf
Ceberio, M., Videla, M, Agostinelli, J., & Daverio, R. (2019). Adicción y uso del teléfono celular. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 17(2), 211-235.
Dogliotti, C., González-Insua, F., Botero, C., & Delfino, G. (2020). Uso y frecuencia de conexión a internet y bienestar subjetivo en jóvenes argentinos. Revista Psicología UNEMI, 4(7), 74-87.
Delfino, G., Sosa, F., & Zubieta, E. (2017). Uso de internet en Argentina: Género y edad como variables asociadas a la brecha digital. Investigación & Desarrollo, 25(2), 100-123.
Echeverría, M. (2013). Adicción a redes sociales en jóvenes. Universidad Rafael Landivar, Facultad de Humanidades, Tesis de pregrado, 118 págs. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/ 42/Cuyun-Maria.pdf
García, E., & Heredia, N. (2018). Redes sociales como factor incidente en el área social, personal y académica de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 32, 133-146. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.010
González, R., & Flores, M. (2017). Uso de las redes sociales digitales en el ámbito escolar universitario. Estudios λambda. Teoría y Práctica de la Didáctica en Lengua y Literatura, 2(1), 25-45. https://doi.org/10.36799/el.v2i1.45
Lemus-Pool, M., Bárcenas-Curtis, C., & Gómez-Issasi, J. (2019). Jóvenes y tecnologías digitales. Diagnóstico del uso y apropiación de plataformas digitales en la zona conurbada del sur de Tamaulipa. Ciencia UAT, 14(2), 87-103.
Monaga, A., & Díaz, M. (2019). Influencia de las redes sociales en los jóvenes del bachillerato de la concordia. Red Iberoamericana de Innovacion y Conocimiento cientifico, Vl(1), 111-120.
Maldonado, M. (2015). El uso de las redes sociales y sus efectos en el rendimiento académico de los alumnos del instituto San José, El Progreso, Yoro-Honduras. Universidad Rafael Landívar, Facultad de Humanidades, Tesis de Postgrado, 88 págs. http://recursosbiblio.url.edu.gt/ tesiseortiz/2015/05/83/Pavon-Martin.pdf
Mite, K., Palacios, J., & Rivera, A. (2017). Las redes sociales y adolescentes. Repercusión en la actividad física. Universidad y Sociedad, 9(2), 242-247.
Martín, T., & De Pedro, A. (2018). Redes sociales y aplicaciones de móvil: uso, abuso y adicción. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(Esp.1), 13 págs.
Mosquera, E. (2015). Análisis del uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación por los adolescentes. Propuesta comunicacional para concientizar a padres de familia y estudiantes de colegios de la coop. Nueva Auro. Universidad De Guayaquil, Facultad De Comunicación Social, Tesis de pregrado, 112 págs. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/ redug/8617/1/TESIS%20DE%20GRADO%20USO%20DE%20LAS%20TIC-%20Tatiana%20Tamayo%20M..pdf
Masaquiza, O. (2017). El uso de celulares y su influencia en la adicción al WhatsApp en estudiantes de bachillerato en los colegios fiscales del cantón Santa Cruz en el período lectivo 2017. Universidad Central Del Ecuador, Tesis de pregrado, 98 págs. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/15081
Montilla, A., Gómez, M., Coronado, M., & Oliva, C. (2016). Una modalidad actual de violencia de género en parejas de jóvenes: Las redes sociales. Educación XX1, 19(2), 405-429. doi:10.5944/educXX1.13934
Mendoza Lipa, J. (2018). Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Revista Científica de Publicación del Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior, 5(2), 57-70.
Núñez, L., & Zamora, R. (2017). El uso de tecnologías como factor del desarrollo socioafectivo en niños y jóvenes. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(1), 9-21.
Ochoa, P., Solís, E., & Cordero, M. (2017). Pensamiento crítico y redes sociales - Manifestaciones en los estudiantes universitarios. Universidad De Cuenca, Tesis de pregrado, 124 págs. http://dspace.ucuenca.edu.ec
Pardo, L., Corchete, R., Badía, A., Benavent, R., & Francisco-Jesús, B. (2018). Programa de prevención del uso problemático de internet y redes sociales. Clickeando. España, Valencia: SiiS Centro de Documentación y Estudios, 126 págs. http://www.codajic.org/sites/ www.codajic.org/files/Programa-prevencion-uso-problematico-internet-redes-sociales-Clickeando-Web(1).pdf
Prada-Núñez, R., Hernández-Suárez, C., & Maldonado-Estevez, E. (2020). Diagnóstico del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza en época de aislamiento social. Revista Espacios, 41(42), 2063-2068.
Ruiz, E., & Río, M. (2009). Jóvenes en las redes sociales virtuales. Un análisis exploratorio de las diferencias de género. Universidad de Alicante. Departamento de Sociología II, Feminismo/s. N. 14, 87-105. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2009.14.06
Rosell, M. (2015). Jóvenes y Redes Sociales. Universidad de La Laguna, Tesis de pregrado, 43 págs. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/2511/Jovenes%20Y%20redes%20sociaes.pdf? sequence=1
Santillán-Lima, J., Molina, A., Molina, F., Rocha, C., Guerrero, K., Vásconez-Barrera, F., & Llanga-Vargas, A. (2017). Redes sociales y el rendimiento académico, caso de estudio ESPOCH, UNACH,UEB - Universidades Ecuatorianas. 8 págs. Argentina, La Plata: IV Jornadas de TIC e Innovación en el Aula.
Valencia-Ortiz, R., Cabero Almenara, J., & Garay Ruiz, U. (2020). Influencia del género en el uso de redes sociales por el alumnado y profesorado. Campus Virtuales, 9(1), 29-39.
Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E., & Giannini, A. (2020). Adicción a redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), 1-13.
Zambrano, J. (2015). Análisis de la influencia de las redes sociales en la formación de los jóvenes de los colegios del cantón Yaguachi. Universidad de Guayaquil, Facultad de Communicación, Tesis de pregrado, 91 págs. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/7468/1/ TESIS%20%20COMPLETA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Borys Leonardo Espinoza-Guillen, María Dolores Chávez-Vera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © Autors. Creative Commons Attribution 4.0 License. for any article submitted from 6 June 2017 onwards. For manuscripts submitted before, the CC BY 3.0 License was used.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |