Pedagogical practices of music education with deaf students in southern of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.16.01.03

Keywords:

inclusion, music, deaf students, pedagogical practices, childhood education

Abstract

Music encompasses various dimensions of human life and has a significant impact on all students and is part of the national curriculum. The objective is to reveal the pedagogical practices used by music teachers to teach deaf students in educational institutions in four cities in southern Chile. The instrument applied was a semi-structured interview with 6 music education teachers. The results show a central category called pedagogical practices in music education, with three subcategories: methods for teaching music education, music teaching strategies and material resources. The conclusions highlight that the teaching experience to give an educational response is based on the acquired experiences and on their personal interest, likewise, the use of a variety of resources and multisensory strategies is valued, highlighting the willingness to innovate and generate new teaching strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barra, R. y Muñoz, K. (2020). Importancia del desarrollo cognitivo -lingüístico en estudiantes sordos de educación superior. In K. Muñoz. Estudiantes sordos. Desafío para la educación superior. Palibrio, pp. 87-112.

Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Universidad del Sinú.

Brétéché, S. (2021). ‘Body Ways’: The Extra-Ordinary Music Of The Deaf. Music in the Body - The Body in Music. Hal Science. https://shs.hal.science/halshs-03130998/document

Buitrago Ocampo, C. (2021). Programa de educación musical enfocado desde la relación música – identidad personal en la formación de sujetos sordos de la ciudad de Manizales

Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17, (2), 168-183, https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.2.9

Cerda, L. Cristòfol, C. y Lafuente, I. (2021). La música en eventos experienciales accesibles para personas sordas. Revista Prisma Social, 36 (X), 65-87

Del Barrio, L.,Casanova, O. & Vernia, A. M. (2024). Music Teacher Competences Oriented Toward Inclusive Education: An Analysis of Proposals in the Initial Pre-Service Teacher Training Phase. Sage Open, 14(4), 1-19, https://doi.org/10.1177/21582440241293599

Chica, J. Álvarez, M. y Guevara, C. (2021). La música como estrategia metodológica para fortalecer el desarrollo integral en los estudiantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6 (4), 334-350

Cripps, J., Witcher P. y Youssouf, H. (2022). Signed Music and Deaf Musicians: A Follow-Up Dialogue Between Youssouf, Witcher, and Cripps. Journal University of Toronto Press, 43 (2), 266-275 https://doi.org/10.3138/tric.43.2.f01

Díaz Santamaría S. y Moliner García O. (2020). Redefiniendo la Educación Musical Inclusiva: Una revisión teórica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 17, 21-31. https://doi.org/10.5209/reciem.69092

Gamboa, A. (2017). Educación Musical: Escenario para la formación del sujeto o un pariente pobre de los currículos escolares. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (1) 211-220

Gamboa, M., García, Y., y Beltrán, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 101-128.

Gardner, H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.

Giraldo Menjura, L. (2024). La experiencia de formación musical con jóvenes sordos. In J. Arévalo. Intervenciones Terapeúticas y pedagógicas para las transformaciones humanas. Ediciones FEDICOR Fundación Universitaria. Colombia, pp. 78-99.

Gobierno de Chile. (2021). Ley 21.303. https://bcn.cl/2irkh

Guerrero-Arenas, C. I., Hernández-Santana, G., Borne, L., y Osornio-García, F. (2023). Análisis de la precisión sensoriomotora en niños Sordos mediante un juego rítmico. Epistemus. Revista De Estudios En Música, Cognición Y Cultura, 11(2), 061. https://doi.org/10.24215/18530494e061

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Interamericana editores.

Hernández, R. y Mendoza C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Lafuente, A. (2019). La inclusión del alumnado con sordera en el aula de música de Educación Infantil y Educación Primaria (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona.

Latorre, L. (2013). La educación inclusiva en docentes en formación: su evaluación a partir de la teoría de facetas. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, (37) 95-113

López, W. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Educere, 17(56), 139-144

Martínez Romero, S. M., y Vivas Tamayo, J. C. (2021). La sensibilización musical como fuente de aprendizaje en un mundo poco sonoro. Paideia Surcolombiana, 27–43. https://doi.org/10.25054/01240307.2431

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2022). Orientaciones técnicas para establecimientos educacionales con estudiantes sordos. https://especial.mineduc.cl/recursos-apoyo-al-aprendizaje/recursos-las-los-docentes/orientaciones-tecnicas-para-establecimientos-con-estudiantes-sordos/

Morales, G. y Verdugo, J. (2022). Experiencia sensorial musical en la educación de estudiantes sordos. Revista electrónica de LEEME. (49), 16-31, https://doi.org/10.7203/LEEME.49.21705

Muñoz-Vilugrón, K., Aliaga-Rojas, J., y Sánchez-Díaz, G. (2024). El cómic como historia de vida de personas sordas: una propuesta pedagógica visual. Revista Colombiana De Educación, (91), 296–315. https://doi.org/10.17227/rce.num91-16513

Navarro Solís, J. L. (2017). Pautas para la aplicación de métodos de enseñanza musical desde un enfoque constructivista. Revista electrónica de investigación educativa, 19(3), 143-157. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.675

Osorio Medina, S., Niño Galindo, P. y Bermùdez Blanco, Y. (2024). Melodías en Silencio: Explorando la Inteligencia Musical en Niños con Discapacidad Auditiva. Revista Entropía Educativa, 2, (2), 35-43, http://portal.amelica.org/ameli/journal/849/8494966006/

Otero, L. (2015). La sordera: una oportunidad para descubrir la música, Revista Española de Discapacidad, 3 (2) 133-137, http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.03.02.09

Otero Caicedo, L. E. (2022). La música que des-cubre el silencio. Desafíos para la educación musical de personas sordas: hacia un horizonte decolonial, en Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 17, 155-163. https://dx.doi.org/10.5209/arte.76260

Sabbatella, P. (2008). Educación Musical Inclusiva: Integrando perspectivas desde la Educación Musical y la Musicoterapia Educativa. En M. Ortiz Molina Música. Arte. Diálogo. Civilización, Universidad de Granada pp. 256–268

Shirokij, I., Sánchez López, G., Muñoz Rubio, E., Morales Fernández, Á., Martín Colinet, C.,Gasch, M., Bonal, D., Camporesi, V., Borro Reverendo, F., Bonal E., Hervás, M. y Sánchez G. (2008). La música como medio de integración y trabajo solidario. Editorial Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.

Silva, N. M. da ., Alves, J. F., Castro, A. B. C. de ., y Varela, J. H. de S. (2020). Educação musical de surdos: características, barreiras e práticas exitosas. Educação E Pesquisa, 46, e221995. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046221995

Vivas, J. y Martínez, S. (2019). Diseño de una Propuesta Pedagógica, para la Sensibilización Musical en la Población Sorda, de la I.E. Normal Superior del Municipio de Neiva [Tesis grado]. Universidad Surcolombiana

Published

2025-06-30

How to Cite

Melinao Mayorga, R. ., Paredes Subiabre, N., Taucán Navarrete , J. ., Muñoz Vilugrón, K., & Hernández Barrientos, S. (2025). Pedagogical practices of music education with deaf students in southern of Chile. Maskana, 16(1), 41–53. https://doi.org/10.18537/mskn.16.01.03

Issue

Section

Research articles