Self-esteem and social skills in adolescents of an educational unit of Latacunga, 2023
DOI:
https://doi.org/10.18537/mskn.15.02.03Keywords:
Self-respect, social skills, interpersonal relationships, early adolescence, human developmentAbstract
The objective of this research is to determine the relationship between self-esteem and social skills in 12-year-old adolescents from an educational unit in Latacunga. We worked with a quantitative approach of non-experimental design with a descriptive and correlational, cross-sectional scope. Data collection was carried out on 110 adolescents using the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Goldstein Social Skills Scale. A predominance of low self-esteem was found in 42% of the population and a medium level of social skills in 50.91%. The correlational analysis indicated that there is a strong positive relationship between the global results of the evaluated variables. In the analysis by dimensions of social skills with the global self-esteem score, all show a moderate and significant positive correlation.
Downloads
Metrics
References
Abadie, S. (2023). Identidad y adolescencia desde la perspectiva filosófica del reconocimiento. Equinoccio. Revista de Psicoterapia Psicoanalítica, 4(1), 13-31. https://doi.org/10.53693/ERPPA/4.1.1
Andrade, J., Mendoza, M., Zapata, K. y Sierra, L. (2019). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52-61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385
Atienza, F., Moreno, Y. y Balaguer, I. (2000). Análisis de la dimensionalidad de la Escala de Autoestima de Rosenberg en una muestra de adolescentes valencianos. Revista de Psicología Universitas Tarraconesis, 22(1-2), 29-42.
Ávila, M. y Cañas, M. (2023). Niveles de satisfacción con la vida y su relación con la autoestima en adolescentes. Revista Psicología UNEMI, 7(12), 23-34. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp23-34p
Calvo, A. y Manteca, F. (2016). Barreras y ayudas percibidas por los estudiantes en la transición entre la educación primaria y secundaria. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en educación, 14(1), 49-64. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.003
Carrera, E., y Barrera, H. (2019). Diferencias de habilidades sociales entre adolescentes de las unidades educativas fiscales y particulares. Revista Cognosis, 4(4), 59–72. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i4.2109
Daza, E. y Estévez, D. (2017). Adaptación de la lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein en Ecuador [Tesis de pregrado, Universidad Central de Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12870
Díaz, D., Fuentes, I. y Senra, N. (2018). Adolescencia y autoestima: su desarrollo desde las instituciones educativas. Revista Conrado, 14(64), 98-103.
Donayre, M. (2017). Relación entre resiliencia y habilidades sociales en un grupo de adolescentes de Lima Norte. PsiqueMag, 6(1), 113-131.
Eddy, L. (2014). La identidad del adolescente. Cómo se construye. Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 2(2), 14-18.
Erikson, E. (1988). El ciclo vital completado. Editorial Paidós.
Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C. y Yapuchura, C. (2020). Habilidades sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392
Feixa, C. (2020). Identidad, juventud y crisis: el concepto de crisis en las teorías sobre la juventud. Revista Española de Sociología, 29(3), 11-26. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.72
Galindo, C., Acoli, R., Lima, M., Barreira, A. y Colares, V. (2023). Habilidades sociais e autoestima de adolescentes em situação de acolhimento. Psicologia, Saúde & Doenças, 24(2), 524-536. https://doi.org/10.15309/23psd240209
Goldstein, A., Sprafkin, R., Gershaw, J. y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Ediciones Martínez Roca
González, A. y Molero, M. (2022). Diferencias de sexo en habilidades sociales y creatividad en adolescentes: una revisión sistemática. Revista Fuentes, 24(1), 116-126. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.17471
González, A. y Molero, M. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 113-123. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15111
Gonzáles, J., Franco, D., Marín, J. y Restrepo, S. (2019). Habilidades sociales y riesgo suicida en adolescentes de una institución educativa de la ciudad de Armenia (Quindío, Colombia). Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 18–33. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7611
Hernández, J., Espinosa, F., Rodríguez, J., Chacón, J., Toloza, C., Arena, M., Carrillo. S. y Bermúdez, V. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 587-595.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
Hidalgo, S., Martínez, I. y Sospedra, M. (2022). Autoestima y procrastinación en el ámbito académico: un meta-análisis. Revista Fuentes, 24(1),77-89. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19907
Iman, M. y Yanac, E. (2019). Habilidades sociales en estudiantes del sexto grado de primaria de una institución pública del Callao. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://hdl.handle.net/20.500.14005/8794
Jaimes, C., Cruz, L., Vega, E., Balladares, P. y Matta, H. (2019). Habilidades sociales en estudiantes adolescentes de un centro preuniversitario de Lima Norte. Health Care & Global Health, 3(1), 39-43.
León, G. y Betina, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en niños y niñas del Gran San Miguel de Tucumán, Argentina. Revista Argentina de Salud Pública 11(42), 22-31.
Llamazares, A. y Urbano, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en adolescentes: el papel de variables familiares y escolares. Pulso, (43), 99-117. https://doi.org/10.58265/pulso.4801
Martínez, G. y Alfaro, A. (2019). Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en estudiantes paceños. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 17(17), 83-100.
Monroy, J., Velázquez, G. y Galindo, E. (26-28 de septiembre de 2019). Niveles de autoestima, autoconcepto y autoimagen en adolescentes de Iztapalapa [Ponencia]. Congreso Internacional de Educación, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México.
Moral, J., Román, J., López, S., García, E., Pérez, J., Rosa, A. y Urchaga, J. (2021). Autoestima y práctica deportiva en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 21(81), 157-174. https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011
Papalia, D., Duskin, R. y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano. McGraw-Hill.
Pendones, J., Flores, Y., Espino, G. y Arnoldo, F. (2021). Autoconcepto, autoestima, motivación y su influencia en el desempeño académico. Caso: alumnos de la carrera de Contador Público. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1008
Pérez, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito personal. Alternativas en psicología, 3(41), 22-32.
Pilco, V. y Jaramillo, A. (2023). Funcionalidad familiar y su relación con la autoestima en adolescentes de la ciudad de Ambato. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (21), 110-123. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.07
Pujupat, A. y Kunchikui, W. (2021). Nivel de autoestima de los estudiantes de nivel primario, San Rafael, Amazonas, 2018. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 26–33. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.709
Richard, D. y Vallejos, M. (2020). Propiedades psicométricas de las Escalas de Autoestima de Rosenberg y de Asertividad de Rathus en estudiantes del nivel secundario del Colegio Unión de Ñaña, Lima, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3090
Rojas, C., Zegers, B. y Förster, C. (2009). La escala de autoestima de Rosenberg: Validación para Chile en una muestra de jóvenes adultos, adultos y adultos mayores. Revista Médica de Chile, 137(6), 791-800. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872009000600009
Rosas-Castro, A. (2021). Habilidades sociales: Instrumentos de evaluación. Polo del conocimiento, 6(57), 337-3357. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2565
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Pres
Sánchez, A., De La Fuente, V. y Ventura, J. (2021). Modelos factoriales de la Escala de Autoestima de Rosenberg en adolescentes peruanos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 26(1), 47-55. https://doi.org/10.5944/rppc.26631
Sánchez, P. y Gómez, M. (2020). Redes sociales, autoeficacia académica y bienestar: estudio con adolescentes de la zona Maya de Yucatán. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(3), 74-81. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13305
Sigüenza, W., Quezada, E. y Reyes, M. (2019). Autoestima en la adolescencia media y tardía. Espacios, 40(15), 19-26.
Sosa, S. y Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 40-50. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394
Tacca, D., Cuarez, R. y Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
Tomás-Rojas, A. y Lescano, G. (2003). Situación de las habilidades sociales en escolares del Perú: Implementación de la línea base de las habilidades sociales a nivel nacional. Ministerio de Educación del Perú.
Torres, S., Hidalgo, G., y Suárez, K. (2020). Habilidades sociales y rendimiento académico en adolescentes de secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 267-276.
Valera, G. y Jaramillo, A. (2023). Relación entre habilidades sociales y autoestima en adolescentes del cantón Baños, Ecuador. CienciAmérica, 13(1), 11-23. https://doi.org/10.33210/ca.v13i1.426
Vergara, N., Fuentes, A., Gonzáles, H., Cadagan, C., Morales, S., Poblete, C. y Poblete, C.E. (2021). Efecto de la danza en la mejora de la autoestima y el autoconcepto en niños, niñas y adolescentes: Una revisión. Retos, 40, 385-392. https://doi.org/10.47197/retos.v0i40.76933
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jéssica Lorena Salgado Mejía , Dayamy Lima Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors. Creative Commons Attribution 4.0 License. for any article submitted from 6 June 2017 onwards. For manuscripts submitted before, the CC BY 3.0 License was used.
![]()
You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |








