Self-esteem and social skills in adolescents of an educational unit of Latacunga, 2023

Authors

  • Jéssica Lorena Salgado Mejía 2 Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato
  • Dayamy Lima Rojas Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato https://orcid.org/0000-0002-6554-1284

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.15.02.03

Keywords:

Self-respect, social skills, interpersonal relationships, early adolescence, human development

Abstract

The objective of this research is to determine the relationship between self-esteem and social skills in 12-year-old adolescents from an educational unit in Latacunga. We worked with a quantitative approach of non-experimental design with a descriptive and correlational, cross-sectional scope. Data collection was carried out on 110 adolescents using the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Goldstein Social Skills Scale. A predominance of low self-esteem was found in 42% of the population and a medium level of social skills in 50.91%. The correlational analysis indicated that there is a strong positive relationship between the global results of the evaluated variables. In the analysis by dimensions of social skills with the global self-esteem score, all show a moderate and significant positive correlation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abadie, S. (2023). Identidad y adolescencia desde la perspectiva filosófica del reconocimiento. Equinoccio. Revista de Psicoterapia Psicoanalítica, 4(1), 13-31. https://doi.org/10.53693/ERPPA/4.1.1

Andrade, J., Mendoza, M., Zapata, K. y Sierra, L. (2019). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52-61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385

Atienza, F., Moreno, Y. y Balaguer, I. (2000). Análisis de la dimensionalidad de la Escala de Autoestima de Rosenberg en una muestra de adolescentes valencianos. Revista de Psicología Universitas Tarraconesis, 22(1-2), 29-42.

Ávila, M. y Cañas, M. (2023). Niveles de satisfacción con la vida y su relación con la autoestima en adolescentes. Revista Psicología UNEMI, 7(12), 23-34. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp23-34p

Calvo, A. y Manteca, F. (2016). Barreras y ayudas percibidas por los estudiantes en la transición entre la educación primaria y secundaria. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en educación, 14(1), 49-64. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.003

Carrera, E., y Barrera, H. (2019). Diferencias de habilidades sociales entre adolescentes de las unidades educativas fiscales y particulares. Revista Cognosis, 4(4), 59–72. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i4.2109

Daza, E. y Estévez, D. (2017). Adaptación de la lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein en Ecuador [Tesis de pregrado, Universidad Central de Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12870

Díaz, D., Fuentes, I. y Senra, N. (2018). Adolescencia y autoestima: su desarrollo desde las instituciones educativas. Revista Conrado, 14(64), 98-103.

Donayre, M. (2017). Relación entre resiliencia y habilidades sociales en un grupo de adolescentes de Lima Norte. PsiqueMag, 6(1), 113-131.

Eddy, L. (2014). La identidad del adolescente. Cómo se construye. Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 2(2), 14-18.

Erikson, E. (1988). El ciclo vital completado. Editorial Paidós.

Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C. y Yapuchura, C. (2020). Habilidades sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392

Feixa, C. (2020). Identidad, juventud y crisis: el concepto de crisis en las teorías sobre la juventud. Revista Española de Sociología, 29(3), 11-26. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.72

Galindo, C., Acoli, R., Lima, M., Barreira, A. y Colares, V. (2023). Habilidades sociais e autoestima de adolescentes em situação de acolhimento. Psicologia, Saúde & Doenças, 24(2), 524-536. https://doi.org/10.15309/23psd240209

Goldstein, A., Sprafkin, R., Gershaw, J. y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Ediciones Martínez Roca

González, A. y Molero, M. (2022). Diferencias de sexo en habilidades sociales y creatividad en adolescentes: una revisión sistemática. Revista Fuentes, 24(1), 116-126. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.17471

González, A. y Molero, M. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 113-123. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15111

Gonzáles, J., Franco, D., Marín, J. y Restrepo, S. (2019). Habilidades sociales y riesgo suicida en adolescentes de una institución educativa de la ciudad de Armenia (Quindío, Colombia). Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 18–33. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7611

Hernández, J., Espinosa, F., Rodríguez, J., Chacón, J., Toloza, C., Arena, M., Carrillo. S. y Bermúdez, V. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 587-595.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Hidalgo, S., Martínez, I. y Sospedra, M. (2022). Autoestima y procrastinación en el ámbito académico: un meta-análisis. Revista Fuentes, 24(1),77-89. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19907

Iman, M. y Yanac, E. (2019). Habilidades sociales en estudiantes del sexto grado de primaria de una institución pública del Callao. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://hdl.handle.net/20.500.14005/8794

Jaimes, C., Cruz, L., Vega, E., Balladares, P. y Matta, H. (2019). Habilidades sociales en estudiantes adolescentes de un centro preuniversitario de Lima Norte. Health Care & Global Health, 3(1), 39-43.

León, G. y Betina, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en niños y niñas del Gran San Miguel de Tucumán, Argentina. Revista Argentina de Salud Pública 11(42), 22-31.

Llamazares, A. y Urbano, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en adolescentes: el papel de variables familiares y escolares. Pulso, (43), 99-117. https://doi.org/10.58265/pulso.4801

Martínez, G. y Alfaro, A. (2019). Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en estudiantes paceños. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 17(17), 83-100.

Monroy, J., Velázquez, G. y Galindo, E. (26-28 de septiembre de 2019). Niveles de autoestima, autoconcepto y autoimagen en adolescentes de Iztapalapa [Ponencia]. Congreso Internacional de Educación, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México.

Moral, J., Román, J., López, S., García, E., Pérez, J., Rosa, A. y Urchaga, J. (2021). Autoestima y práctica deportiva en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 21(81), 157-174. https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.81.011

Papalia, D., Duskin, R. y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano. McGraw-Hill.

Pendones, J., Flores, Y., Espino, G. y Arnoldo, F. (2021). Autoconcepto, autoestima, motivación y su influencia en el desempeño académico. Caso: alumnos de la carrera de Contador Público. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1008

Pérez, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito personal. Alternativas en psicología, 3(41), 22-32.

Pilco, V. y Jaramillo, A. (2023). Funcionalidad familiar y su relación con la autoestima en adolescentes de la ciudad de Ambato. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (21), 110-123. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.07

Pujupat, A. y Kunchikui, W. (2021). Nivel de autoestima de los estudiantes de nivel primario, San Rafael, Amazonas, 2018. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 26–33. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.709

Richard, D. y Vallejos, M. (2020). Propiedades psicométricas de las Escalas de Autoestima de Rosenberg y de Asertividad de Rathus en estudiantes del nivel secundario del Colegio Unión de Ñaña, Lima, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3090

Rojas, C., Zegers, B. y Förster, C. (2009). La escala de autoestima de Rosenberg: Validación para Chile en una muestra de jóvenes adultos, adultos y adultos mayores. Revista Médica de Chile, 137(6), 791-800. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872009000600009

Rosas-Castro, A. (2021). Habilidades sociales: Instrumentos de evaluación. Polo del conocimiento, 6(57), 337-3357. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2565

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Pres

Sánchez, A., De La Fuente, V. y Ventura, J. (2021). Modelos factoriales de la Escala de Autoestima de Rosenberg en adolescentes peruanos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 26(1), 47-55. https://doi.org/10.5944/rppc.26631

Sánchez, P. y Gómez, M. (2020). Redes sociales, autoeficacia académica y bienestar: estudio con adolescentes de la zona Maya de Yucatán. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(3), 74-81. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13305

Sigüenza, W., Quezada, E. y Reyes, M. (2019). Autoestima en la adolescencia media y tardía. Espacios, 40(15), 19-26.

Sosa, S. y Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 40-50. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394

Tacca, D., Cuarez, R. y Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5186

Tomás-Rojas, A. y Lescano, G. (2003). Situación de las habilidades sociales en escolares del Perú: Implementación de la línea base de las habilidades sociales a nivel nacional. Ministerio de Educación del Perú.

Torres, S., Hidalgo, G., y Suárez, K. (2020). Habilidades sociales y rendimiento académico en adolescentes de secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 267-276.

Valera, G. y Jaramillo, A. (2023). Relación entre habilidades sociales y autoestima en adolescentes del cantón Baños, Ecuador. CienciAmérica, 13(1), 11-23. https://doi.org/10.33210/ca.v13i1.426

Vergara, N., Fuentes, A., Gonzáles, H., Cadagan, C., Morales, S., Poblete, C. y Poblete, C.E. (2021). Efecto de la danza en la mejora de la autoestima y el autoconcepto en niños, niñas y adolescentes: Una revisión. Retos, 40, 385-392. https://doi.org/10.47197/retos.v0i40.76933

Published

2024-12-20

How to Cite

Salgado Mejía , J. L. ., & Lima Rojas, D. (2024). Self-esteem and social skills in adolescents of an educational unit of Latacunga, 2023. Maskana, 15(2), 45–59. https://doi.org/10.18537/mskn.15.02.03

Issue

Section

Research articles