Aceptación-rechazo de padres y madres cuencanos relacionados a las características personales de los hijos entre 5 y 12 años

Authors

Keywords:

parental acceptance, parental rejection, child personality traits

Abstract

Parental acceptance-rejection, a dimension linked to child personality traits, is a construct studied both in the Interpersonal Acceptance-Rejection Theory (IPARTheory) developed by Rohner, and in the Model of Joint Construction. IPARTheory states that socialization is predicated on the child’s sense of acceptance-rejection emanating from the parents or other attachment figures. The Model of Joint Construction shows that parent-child relationships are bidirectional and that parenting behaviors are non-linear. A total of 569 parents, whose children attend public and private schools in Cuenca, from first to seventh grade, participated in this study. For the statistical analysis, age, sex, birth order, and behavior of their children were analyzed in order to assess their relation to the dimensions of affection, rejection and parental control. Overall, the results indicated that parents tend to see themselves as affectionate and highly controlling. Parental aggressiveness is more common towards male children (m=8.77) compared to female children (m=8.36). On the other hand, parental control is more common towards female children (m=16.0) compared to male children (m=15.4). With regards to birth order, the findings revealed that there tends to be less affection and more indifference shown towards the middle child. Furthermore, age in and of itself did not seem to substantially influence the dynamics of affection, rejection and parental control.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aroca-Montolío, C., Cánovas-Leonhardt, P. (2013). Los estilos educativos parentales desde los modelos interactivo y de construcción conjunta: revisión de las investigaciones. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 149-176.

Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.

Fernández Liporace, M., Casullo, M. M. (2008). Consistencia en los estilos de parentalidad percibidos por adolescentes: un estudio preliminar. Presentado en XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires.

Freijo, E. A., Conde, F. Y., Artetxe, F. O., Ayala, J. L. M. (2001). Relaciones entre hermanos/as y desarrollo psicológico en escolares. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 24(3), 361-378.

Fuentes, M. C., Pérez, J. F. G., Fuster, E. G., Alarcón, A. (2015). Los estilos parentales de socialización y el ajuste psicológico. Un estudio con adolescentes españoles. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 117-138.

Gámez-Guadix, M., Almendros, C. (2015). Parental discipline in Spain and in the United States: differences by country, parent-child gender and education level / Disciplina parental en España y en Estados Unidos: diferencias en función del país, del sexo de padres e hijos y del nivel educativo. Infancia y Aprendizaje, 38(3), 569-599. doi: 10.1080/02103702.2015.1054665

García-Linares, M., García-Moral, A., Casanova-Arias, P. (2014). Prácticas educativas paternas que predicen la agresividad evaluada por distintos informantes. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 198-210. doi: 10.1016/S0120-0534(14)70023-8

Gracia, E. (2002). El maltrato infantil en el contexto de la conducta parental: Percepciones de padres e hijos. Psicothema, 14(2), 274-279.

Gracia, E., Lila, M., Musitu, G. (2005). Rechazo parental y ajuste psicológico y social de los hijos. Salud Mental, 28(2), 73-81.

León-del-Barco, B., Felipe-Castaño, E., Polo-del-Río, M. I., Fajardo-Bullón, F. (2015). Aceptación-rechazo parental y perfiles de victimización y agresión en situaciones de bullying. Anales de Psicología, 31(2), 600-606. doi: 10.6018/analesps.31.2.156391

Mahoney, G., Perales, F. (2012). El papel de los padres de niños con síndrome de Down y otras discapacidades en la atención temprana. Recuperado a partir de http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3320

Menéndez, S., Jiménez, L., Lorence, B. (2008). Familia y adaptación escolar durante la infancia. Recuperado a partir de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/30837

Miguel, C. R. de. (1999). La familia y su implicación en el desarrollo infantil. Revista Complutense de Educación, 10(1), 289. doi: 10.5209/RCED.18127

Minetto, M., Aparecida, M. (2010). Prácticas educativas parentales de padres con hijos con síndrome de Down y sus relaciones. Presentado en II Congreso Iberoamericano sobre Síndrome de Down (pp. 1-17). Granada, España: Universidade Federal de Santa Catarina, Faculdade Evangélica do Paraná. Recuperado a partir de http://sid.usal.es/24984/8-4-2

Musitu-Ochoa, G., Cava, M. (2001). La familia y la educación. Octaedro.

Pérez, A. (2011). El hijo favorito. Recuperado el 13 de junio de 2018, a partir de http://www.quo.es/salud/el-hijo-favorito

Pineda, E., Gutiérrez, E. (2008). Caracterización de la familia del niño síndrome de down en el círculo infantil especial. Varona, 2008(46), 66-70.

Putnick, D. L., Bornstein, M. H., Lansford, J. E., Chang, L., Deater-Deckard, K., Di Giunta, L., … Bombi, A. S. (2012). Agreement in mother and father acceptance-rejection, warmth, and hostility/rejection/neglect of children across nine countries. Cross-cultural research: Official Journal of the Society for Cross-Cultural Research, 46(3), 191-223. doi:10.1177/1069397112440931

Rich-Harris, J. (2003). El mito de la educación. 592 págs. Barcelona, España: Editorial Grijalbo. Recuperado a partir de https://www.casadellibro.com/libro-el-mito-de-la-educacion/9788497592123/873791

Rodrigo-López, M. J., Cevallos-Vacas, E. M. (1998). Las metas y estrategias de socialización entre padres e hijos. En: Familia y desarrollo humano, 1998, ISBN 84-206-8173-3. (pp. 225-244).

Rodrigo-López, M. J., Palacios, J. (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid, España: Alianza Editorial. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=9987

Rodríguez, M., Del Barrio, M., Carrasco, M. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna?: Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología (Internet), 2(2), 10-18.

Rodríguez, M., Del-Barrio, M., Carrasco, M. Á. (2011). El libro de familia. Un G.P.S. eductivo (1a ed.). Sevilla, España: Defensor del Pueblo Andaluz.

Rohner, R., Khaleque, A., Cournoyer, D. (2012). Introduction to parental acceptance-rejection theory, methods, evidence, and implications. Semantic Scholar. (pp. 1-31). Disponible en https://craigbarlow.co.uk/_webedit/uploaded-files/All%20Files/Risk/INTRODUCTION-TO-PARENTAL-ACCEPTANCE-3-27-12.pdf Rohner, R. P. (2008). Introduction: Parental Acceptance-Rejection Theory Studies of Intimate Adult Relationships. Cross-Cultural Research, 42(1), 5–12. doi: 10.1177/1069397107309749

Rohner, R. P., Carrasco, M. Á. (2014). Teoría de la aceptación-rechazo interpersonal (IPARTheory): bases conceptuales, método y evidencia empírica. Acción Psicológica, 11(2), 9-26. doi: 10.5944/ap.11.2.14172

Sánchez-Bernardos, M. L., Alonso-Rodríguez, E., Hernández-Lloreda, M. J., Bragado, M. C. (2007). Orden de nacimiento y apoyo parental: su papel en la orientación interpersonal de los adolescentes. Un estudio preliminar. Clínica y Salud, 18(1), 9-21.

Sarto-Martín, M. (2001). Familia y discapacidad. En: La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo (p. 11). Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO).

Serrano, M. Á. R., Barrio, M. V. del, Ortiz, M. A. C. (2009). Consistencia interparental y su relación con la agresión y la sintomatología depresiva en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(1), 51-60. doi: 10.5944/rppc.vol.14.num.1.2009.4066

Sierra, A. V., Gallegos, A. B. O. (2012). Orden de nacimiento y asincronía materna. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 6(1), 17-24.

Tur-Porcar, A., Mestre, V., Samper, P., Malonda, E. (2012). Psicothema - Crianza y agresividad de los menores: ¿es diferente la influencia del padre y de la madre? Psicothema, 24(2), 284-288.

Villegas-Pantoja, M. A., Castillo, M. M. A., Castillo, B. A. A., Maldonado, R. M. (2014). Percepción de crianza parental y su relación con el inicio del consumo de drogas en adolescentes mexicanos. Aquichan, 14(1). Disponible en http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/ article/view/2672

Published

2017-12-29

How to Cite

Clavijo, R., Palacios, M. D., Mora, C., Villavicencio, F., Arpi, N., & Conforme, G. (2017). Aceptación-rechazo de padres y madres cuencanos relacionados a las características personales de los hijos entre 5 y 12 años. Maskana, 8, 1–11. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/1872