Psychomotor development and the quality of early care

Authors

  • Lourdes Huiracocha Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-5638-1867
  • Gladys Robalino Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador.
  • Miriam Huiracocha Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador.
  • Jorge García Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador.
  • Carmen Pazán Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador.
  • Aydeé Angulo Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Cuenca, Av. 12 de Abril s/n, Cuenca, Ecuador.
  • Carlos Almeida Departamento de Protección Integral, Instituto de la Niñez y la Familia, Av. Remigio Crespo, Cuenca, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.03.02.03

Keywords:

attention, child day-care center, quality indicators, caretaker, preschool child, psychomotor development

Abstract

A transversal study was conducted to determine the relation between alert psychomotor development of children, 0 to 5 years old, and the quality of early attention of public and private Child Development Centers in the Municipality of Cuenca. The survey was conducted from August to December 2009 and consisted in measuring the attention process, the professional level of caretakers, available infrastructure, and family involvement. Using a simplified cluster sampling approach, 30 centers were randomly selected out of 166 centers. The composition of the sample of children was based on the following considerations: 5% delay in development, 3% error of inference, 95% confidence interval and 10% loss, resulting in a sample of 447 (n) out of a total study population of 8145 (N) children excluding the children with previous diagnosis of disability. To test the children’s delay in development the scale of Nelson-Ortiz (1999) was used. 23,3% of the centers were public, 23,3% had no legal registration, 10% of the centers were serving children with disability, 20% were rated as having very good quality, 3,3% good and 76,7% poor. Of the children surveyed 26% were not evaluated in their respective centers, 72,7% had teachers without professional qualification. The prevalence of children with alert development was 10,5% (IC 95%: 7,8 to13,7%), of these 79,6% had no record of detection and 93,9% were not referred for diagnosis or intervention or curricular adaptations. A significant relationship (p < 0,05) between the quality of early attention and the alert development of children was found.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ackerman, D., 2008. La consultoría y un proyecto preliminar de tasación de calidad. ECRP Early Child Research Practice, 10(2). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v10n2/ackerman-sp.html el 7 de abril 2009.

Alkon, A., J. Bernzweing, K. To, M. Wolf, J.F. Mackie, 2009 . CHild care health consultation improves health and safety polices and practices. Acad. Pediatr., 9(5), 366-70. Descargado de http://pesquisa.bvsalud.org/regional/resources/mdl-19640823# en agosto 2010.

Avaria, M., 2005. Pediatría del desarrollo y comportamiento. Rev. Ped. Elec [en linea], 2(1). Descargado de http://www.revistapediatria.cl/vol2num1/14.htm el 12 de marzo 2008.

Beneke, S., 2009. Diagrama sobre programas para niños pequeños. Sistema Conceptual para Illinois, 11(1). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v11n1/beneke-sp.html el 13 de abril 2012.

Bradley, RH, D. Vandell, 2007. Child care ant the well-being of children. Arch. Pediatr. Adolesc. Med., 16(7), 669-76. Descargado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17606830 en agosto 2012.

Byington, T.A., M.T. Tannock, 2011. Los intereses y necesidades del desarrollo profesional para instructores en el ámbito de la educación infantil. ECRP Early Child Research and Practice, 13(2). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/byington.html en junio 2012.

CNNA, 2009. Agenda Social de la Niñez y Adolescencia 2007-2010. Concejo Nacional de la Niñez y Adolescencia (CNNA), Quito, Ecuador.

Consejo Nacional de Discapacidades. (s.f.). La discapacidad en cifras. Descargado de http://www.conadis.gob.ec/docs/proyectoinversionderechos10.pdf en agosto 2012.

CCNNA, 2007. Agenda Social de la Niñez y Adolescencia 2007-2010. Consejo Nacional de la Niñez y Adolescencia (CCNN), Quito, Ecuador, 28 pp.

Douglas, A., 2011. Mejoras en la participación familiar. El contexto organizacional y la influencia en la colaboración con familias en programs formales de cuidado infantil. ECRP Early Child Research and Practice, 13(2). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/douglass.html el 13 de abril 2012.

Educiudadania, 2011. Acompañando al Plan Decenal de Educación. Organización coordinadora Grupo Faro, Quito, Ecuador, 6-9.

FEAPS, 1999. Atención Temprana: Orientaciones para la Calidad. Confederación española de Organizaciones a Favor de las Personas con Retraso Mental (FEAPS), Madrid, España.

Goldstein, J., D.B. McCoach, 2011. Punto de partida. El desarrollo de una estructura para la evaluación por maestros de las habilidades de estudiantes a la entrada al kindergaten. ECRP: Investigación y Práctica de la Niñez Temprana, 13(2). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/goldstein-sp.html el 10 de abril 2012.

Huiracocha, L., G. Robalino, M.S. Huiracocha, J.L. García, C.G. Pazán, A. Angulo, 2012. Retrasos del desarrollo psicomotriz en niños y niñas urbanos de 0 a 5 años: Estudio de caso en la zona urbana de Cuenca, Ecuador. Maskana, 3(1), 13-28.

INNFA, 2007. Currículo Intermedio de Educación Inicial. Instituto Nacional de la Niñez y la Familia (INNFA), Quito, Ecuador, 80 pp.

McWilliams, C., S.C. Ball, S.E. Benjamin, D. Hales, A. Vaughn, D.S. Ward, 2009. Best practice guidelines for physical activity at child care. Pediatrics, 124(6), 1650-9. Michigan Department of Education, 2006. Early childhood standards of quality for infant and toddler programas. Michigan Department of Education, Michigan, USA, 99 pp.

Ministerio de Educación, 2012. Desarrollo Profesional Educativo. Educación Inicial [En línea]. Descargado de http://www.educacion.gob.ec/index.php/educacion-inicial-pdle el 15 de enero 2012.

Ortiz, N. , 1999. Escala Abreviada de Desarrollo. UNICEF, Colombia, 61 pp.

Oberhuermer, 2000. Conceptualizing the professional role in Early Childhood Centers. ECRP Early Child Research Practice,2(2). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/bytitle.html el 14 de abril 2012.

Observatorio de la Discapacidad, 2004. Guía de estándares de calidad en atención temprana. Programa INTER-IMSERSO, Madrid, España, 45 pp.

Peñafiel, F., A. Hernández, A. Chacón, 2003. Atención Temprana. Enseñanza, 21, 245- 274.

Raina, P., M. Donnell, P. Rosenbaum, J. Brehaut, S.D. Walter, M. Swinton, B. Zhu, E. Wood, 2005. The health and well-being of caregivers of children with cerebral palsy. Pediatrics, 115(6); 626-36.

Rezende, M., M. Andrade, V. Beteli, J. Santos, 2005. Follow up of the child´s motor abilities in day care center and pre-schools. Rev. Latino-Am. Enfermagem [on line], 13(5), 619-625.

Rosero, J., 2009. Estado Situacional de los niños y niñas en los Programas Públicos de Desarrollo Infantil del Ecuador. Ministerio de Coordinación de Desarrollo Social, Quito, Ecuador, 14-16.

Scott, C., J. Lesko, J. Martella, 2007. Las pautas prescolares: resultados de una encuesta nacional para documentar tendencias en las políticas y practicas a nivel estatal. Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v9n1/little-sp.html el 12 de abril 2009.

Somers, T.S., H.M. Somers, T.S. Harvey, M.L. Rusnak, 2011. Making child centers safer: a non regulatory approach to improving child care center. Public Health Rep., 126(1), 34-40.

UNICEF, 2006. Estado de los derechos de la Niñez y la Adolescencia en el Ecuador 2005. Fundación Observatorio Social del Ecuador, UNICEF, Ecuador, 101-104.

Walsh, G., J. Gardner, 2005. Evaluaciones de la calidad de ambientes para los primeros años de aprendizaje. ECRP Early Child Research Practice, 7(1). Descargado de http://ecrp.uiuc.edu/v7n1/walsh-sp.html el 5 de junio 2008.

Published

2012-12-25

How to Cite

Huiracocha, L., Robalino, G., Huiracocha, M., García, J., Pazán, C., Angulo, A., & Almeida, C. (2012). Psychomotor development and the quality of early care. Maskana, 3(2), 31–44. https://doi.org/10.18537/mskn.03.02.03

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)