Perception of parental acceptance and rejection from children and its relationship with parent characteristics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.09.01.01

Keywords:

children, perception of affection, parental rejection

Abstract

The parental acceptance-rejection perceived by 9 to 14-year-old children was investigated taking into consideration the parents’ characteristics such as age, sex, family type and level of parental education. A non-probabilistic multistage population was selected from 15 educational institutes in Cuenca-Ecuador. Participants were 863 children, 431 male, and 432 female, and the average age was 10.67 years (DT=0.707). The Parental Acceptance-Rejection/Control Questionnaire-Short Form (PARQ/Control-SF), with 24 items, was used to assess parents’ behavior with their child about perceived warmth / affection, hostility / aggression, indifference / neglect, and undifferentiated rejection. Results showed that children perceived their parents as highly affective with an above average score, showing a slightly higher score for the mothers. Although participants perceived a similar tendency of parental affection and rejection, differences in the recognized parental attitude of indifference in general, aggression, and rejection were related to parents’ age, level of instruction and family type.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 31, 253-273.

Caycho, T. P. (2016). Relación con los padres y estrategias de afrontamiento en adolescentes de Lima. Propósitos y Representaciones, 4(1), 11-59. http://dx.doi.org/10.20511/ pyr2016.v4n1.86

Clavijo, R., Palacios, M., Mora, C., Villavicencio, F., Arpi, N., Conforme, G. (2017). Aceptación - rechazo de padres y madres cuencanos relacionados a las características personales de los hijos entre 5 y 12 años. Revista Maskana, Vol. 7(2017), Número Especial: Actas del Congreso de Neurociencias.

Del Barrio, V., Ramírez-Uclés, I., Romero, C., Carrasco, M. A. (2014). Adaptación del Child-PARQ/Control: versiones para el padre y la madre en población infantil y adolescente española. Acción Psicológica, 11(2), 27-46. http://dx.doi.org/10.5944/ap.11.2.14173

Evans, J., Myers, R. (1994). Prácticas de crianza: Creando programas donde las tradiciones y las prácticas modernas se encuentran. Childrearing, 15, 1-11.

Espinal, I., Gimeno, A., González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Revista internacional de sistemas, 14, 21-34.

Etxebarria, I., Apodaca, P., Fuentes, M., López, F., Ortiz, M. J. (2009). La crianza y la educación de los hijos en la sociedad actual: ¿lo estamos haciendo bien? Revista de Psicología Social, 24(1), 81-96, http://dx.doi.org/10.1174/021347409786922952

Gaylord, N. K., Kitzmann, K. M., Coleman, J. K. (2003). Parents’ and children’s perceptions of parental behaviour: Associations with children’s psychosocial adjustment in the classroom. Parenting, 3, 23-47. http://dx.doi.org/10.1207/s15327922par0301_02

Gracia, E., Lila, M., Musitu, G. (2005). Rechazo parental y ajuste psicológico y social de los hijos. Revista Salud Mental, 28(2), 73-81.

Musitu, G., Cava, M. (2001). La familia y la educación. Biblioteca Latinoamericana de Educación, 223 p.

Oudhof van Barneveld, H., Rodríguez, B., Robles É. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescentes pertenecientes al mismo núcleo familiar. Liberabit, 18(1), 75-82.

Polo del Río, M., Fajardo, F., Martín, E., Gómez, T., León, B. (2012). Aceptación/rechazo parental en una muestra de adolescentes. Diferencias según sexo y edad. INFAD Revista de Psicología, 1(1), 329-336.

Richaud de Minzi, M., Lemos, V., Mesurado, B. (2011). Relaciones entre la percepción que tienen los niños de los estilos de relación y de la empatía de los padres y la conducta prosocial en la niñez media y tardía. Avances en Psicología Latinoamericana, 29(2), 330-343.

Rodríguez, M., Del Barrio, M., Carrasco, M. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología, 2(2), 10-18.

Rodríguez, M. (2017). Análisis de la implicación del padre en el ajuste psicológico: Mediación de la aceptación- rechazo parental percibida. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Facultad de Psicología. Departamento de la Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos. Tesis de grado. Disponible en http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Psicologia-Mmrodriguez

Rohner, R., Carrasco, M. (2014). Teoría de la Aceptación Rechazo Interpersonal (IPARTheory): Bases Conceptuales, método y evidencia empírica. Acción Psicológica, 11(2), 9-25.

Samper, P., Cortés, M., Mestre, V., Nacher, M., Tur, A. (2006). Adaptación del Childs Report of Parent Behavior Inventory a población española. Psicothema, 18(2), 263-271.

Solís-Cámara, P., Díaz, M. (2007). Relaciones entre creencias y prácticas de crianza de padres con niños pequeños. Anales de Psicología, 23(2), 177-184.

Torres, L. E., Ortega, P., Garrido, A., Luna, A. (2008). Dinámica familiar en familias con hijos e hijas. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 10(2), 31-56.

Triana, A., Ávila, L., Malagón, A. (2010). Patrones de crianza y cuidado de niños y niñas en Boyacá. Revista Latinoamericana, Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 933-945.

Published

2018-06-27

How to Cite

Clavijo, R., Palacios, M. D., Mora, C., & Villavicencio, F. (2018). Perception of parental acceptance and rejection from children and its relationship with parent characteristics. Maskana, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.18537/mskn.09.01.01

Issue

Section

Research articles