Assessment of the application of the Index for Inclusion in the Faculty of Psychology of the University of Cuenca, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.11.01.02

Keywords:

Higher education, culture, policies and inclusive practices

Abstract

The recognition of the right to access, reside and complete higher education without any type of discrimination, represents a move towards a model of sustainable and inclusive education. Inclusive education refers to the process of reducing the barriers that limit the presence and participation of students, trying to eliminate all kinds of ways that lead to exclusion. Universities, although diverse in their priorities, need to move towards an education model based on the principles of inclusive education. The purpose of this study consisted in identifying the perception of teachers and students about cultures, policies, and inclusive practices of the Faculty of Psychology, of the University of Cuenca in Ecuador. For this matter, a sample consisting of 241 students and 44 teachers was used. The perception of docents and students regarding inclusive education was collected using the guide Index for Inclusion and the data were processed by descriptive and inferential non-parametric statistics. The results revealed that both, students and teachers, agree on the three evaluated dimensions. It was found that the dimension to create inclusive cultures is the highest valued, followed by the dimension to develop inclusive practices, and finally, the least valued was the dimension to elaborate on inclusive policies. Moreover, it is important to point out that on average 8.4% of the items of the Index of Inclusion presented unusual values due to lack of information, which gives rise to the proposal of conducting a validity study of the construct of the Index for Inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Mejorando escuelas, desarrollando inclusión. Londres. https://doi.org/10.4324/9780203967157

Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior LOES. Quito, Ecuador: Registro Oficial Suplemento 298, 69 págs. Disponible en https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/LEY_ORGANICA_DE_EDUCACION_SUPERIOR_LOES.pdf

Aznar, P., & Barrón, A. (2017). El desarrollo humano sostenible. Un compromiso educativo. Teoría de la Educación, 29(1), 25-53. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu20172912553

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Index for Inclusion. Madrid, España: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva (original en inglés publicado en Bristol: CSIE, 2000).

Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., & Muñoz, Y. (2015). Index for inclusion. Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas: nueva edición revisada y ampliada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19.

Corral, K., Villafuerte, J., & Bravo, S. (2015). Realidad y perspectiva de la Educación Inclusiva de Ecuador. Percepciones de los Actores Directos al 2014. Acaraju, Brasil: Congreso Iberoamericano de Investigación Cualitativa. Investigação Qualitativa em Educação / Investigación Cualitativa en Educación, 2, 582-587.

Cotán, A. (2017): Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 5(I), 43-61. https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.01.03

De la Hoz Blanco, J. (2017). Estilos de gestión y cultura institucional en las organizaciones escolares. Revista Encuentros, 15(1), 61-75. http://dx.doi.org/10.15665/re.v15i1.611

Durán, D., Echeita, G., Giné, C., López, M.L., Miquel, E., Moratalla, S., & Sandoval, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid, España: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.

Echeita, G., & Navarro D. (2014). Educación inclusiva y desarrollo sostenible. Una llamada urgente a pensarlas juntas. Edetania, 46, 141-161.

Espinosa, C., Gómez, V., & Cañedo, C. (2012). ¿Integración o inclusión? La educación superior ecuatoriana y el pleno acceso de estudiantes con discapacidad. Revista Ciencia y Sociedad, 37(3), 1-19.

Fernández, J. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 82-99.

Fernández, N., & Pérez, C. (2016). La educación superior latinoamericana en el inicio del nuevo siglo. Situación, principales problemas y perspectivas futuras. Revista Española de Educación Comparada, 27, 123-148 htpps://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15044

González-Gil, F., Gómez-Vela, M., & Jenaro, C. (2007). Índex para la Inclusión: Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en Educación Infantil. Salamanca: Universidad de Salamanca. Disponible en: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20EY%20Spanish.pdf

González-Gil, F., Martin-Pastor, E., Poy, R., & Jenaro, C. (2016). Percepciones del profesorado sobre la inclusión: Estudio preliminar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 11‐24. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.3.219321

González, R., González, B., Guerrero, V., & Ríos, G. (2018). Principales retos a la inclusión en la educación superior ecuatoriana. Enfermería Investiga, 3, 84-90.

Herdoíza, M. (2015). Construyendo igualdad en la educación superior. Fundamentación y lineamientos para transversalizar los ejes de igualdad y ambiente. Quito, Ecuador: SENESCYT. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/11/Construyendo-igualdad-en-la-educacion-superior_nov_2018.pdf

Jara, R., Melero, N., & Guichot, E. (2015). Inclusión socioeducativa, perspectivas y desafíos: Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador y Universidad de Sevilla España. Alteridad. Revista de Educación, 10(2), 164-179. https://doi.org/10.17163/ALT.V10N2.2015.03

Jara, X., & Narváez, E. (2019). Percepción de docentes universitarios sobre culturas, políticas y prácticas inclusivas en la Facultad de Psicología (Bachelor’s tesis). Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/ handle/123456789/32554

Leire, A., Fernández, J., & Goicoechea, P. (2010). ¿La educación inclusiva como utopía que nos ayuda a caminar? Congreso Iberoamericano de Educación, Educación Inclusiva. Recuperado de http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/ EDUCINCLUSIVA/R1879_Darreche.pdf

Loja, G., & Tello, A. (2019). Percepción de los estudiantes de la Facultad de Psicología sobre prácticas, políticas y culturas inclusivas (Bachelor’s tesis). Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/ handle/123456789/32431

Márquez, C., & Sandoval, M. (2019). Claves para promover la inclusión en educación superior. En: Márquez Vázquez (Ed.), Avanzamos hacia Universidades más inclusivas. De la retórica a los hechos. pp. 45-60. Madrid. Editorial DYKINSON, S.L. https://www.researchgate.net/publication/ 334658162

Martínez, R., Castellanos, M. Á., & Chacón, J. C. (2015). Análisis de datos en Psicología y Ciencias de la Salud. Volumen II: Inferencia Estadística. EOS.

Moriña, A., Cortés, M., & Molina, V. (2015). Educación inclusiva en la enseñanza superior: soñando al profesorado ideal. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 161-175.

Naciones Unidas. (2015a). Edición ilustrada de la Declaración Universal de los derechos humanos (DUDH). 1-72. Disponible en: https://www.un.org/es/udhrbook/

Naciones Unidas. (2015b). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. 1-40. Disponible en: https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf

Ochoa Cervantes, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03

Ortiz, M., & Lobato, X. (2003). Escuela inclusiva y cultura escolar: algunas evidencias empíricas. XIII Congreso Nacional e Iberoamericano de Pedagogía, 55, 27-39.

Pardo, P. (2011). La función de la universidad en las sociedades del conocimiento. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 17, 145-158.

Ponce, J., & Carrasco, F. (2017). Acceso y equidad a la educación superior y posgrado en el Ecuador, un enfoque descriptivo. Mundos Plurales: Revista Latinoamericana De Políticas y Acción Pública, 3(2), 9-22. https://doi.org/10.17141/ mundosplurales.2.2016.2841

Ruxton, G., & Beauchamp, G. (2008). Time for some a priori thinking about post hoc testing. Behavioral Ecology, 19(3), 690-693. https://doi.org/10.1093/beheco/arn020

Salceda, M., & Ibáñez, A. (2015). Adaptación del Index for Inclusion al ámbito de la educación superior: Estudio preliminar. Intangible Capital, 11(3), 508-545. https://doi.org/10.3926/ic.647

SENPLADES. (2017). Plan Nacional de desarrollo 2017-2021. “Toda una vida”. Secretaría Nacional de Planificación y desarrollo. Quito Ecuador. Disponible en: https://www.planificacion.gob.ec/plan-nacional-de-desarrollo-2017-2021-toda-una-vida/

Simón, R., & Carballo, R. (2019). Educación Inclusiva en la Universidad: el papel del profesorado. En Márquez Vázquez (Ed.), Avanzamos hacia Universidades más inclusivas. De la retórica a los hechos. pp. 100-121. Madrid. Editorial DYKINSON, S.L.

Sinchi, E., & Gómez, G. (2018). Acceso y deserción en las universidades. Alternativas de financiamiento. Alteridad, 13(2), 274-287. https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.10.

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. 1-60. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000245656_spa

Universidad de Cuenca. (2017). Instructivo que regula el proceso de Inclusión en la Universidad de Cuenca. Unidad de Bienestar Universitario, 1-4.

Published

2020-06-14

How to Cite

Clavijo, R., Cabrera, F., & Japón, Ángel. (2020). Assessment of the application of the Index for Inclusion in the Faculty of Psychology of the University of Cuenca, Ecuador. Maskana, 11(1), 15–25. https://doi.org/10.18537/mskn.11.01.02

Issue

Section

Research articles