The scientific method in Cuban drawing and painting in the 19th century: the European influence in the San Alejandro Academy

Authors

Keywords:

San Alejandro Academy, drawing, painting, plastic arts, Artistic Teaching

Abstract

The San Alejandro Academy of Fine Arts in Havana was the first official artistic institution founded in Cuba, which took care of the destinies of the plastic arts, and one of the most important in Latin America. Two hundred and five years after its foundation and with a history that has managed to maintain a balance between novelty and legacy, it is convenient to approach its imprint on artistic education on the Island. This text analyzes the scientific method used in teaching and the drawing and pictorial production of this institution during the 19th century, taking into account the European influences it received. For this, the experiences and research of its authors are taken as a basis, applied today to teaching in the San Alejandro Academy itself and in the Faculty of Arts and Letters of the University of Havana. The main aspects of the scientific method applied in San Alejandro at those genesis moments are examined, such as the study of drawing, anatomy, perspective, color and composition, as well as the theoretical and practical sources that supported it. The role of the most significant teachers and students who contributed to the development and dissemination of this method is highlighted, as well as the most representative works that illustrate it. It is concluded that the scientific method used in San Alejandro was a key factor for the advancement and consolidation of Cuban painting in the 19th century, and that it reflects the connection between the academy and the European artistic currents of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Arriaga, I. (2006). Modelos formativos en educación artística: Imaginando nuevas presencias para las artes en educación. Universidad Pública de Navarra.

Archivo Histórico Nacional (1860). Propuesta para la cátedra de dibujo y dirección de la Academia de Nobles Artes de San Alejandro. En Nombramiento de profesor de Dibujo a F. Cisneros. Archivo Histórico Nacional. Ultramar, 56, Exp. 3. Madrid, España.

Cabrera Salort, R. (2014). La mirada de una isla despierta: dos siglos de arte y de enseñanza del arte en Cuba. Paideia Surcolombiana, 1(18), 61-74. https://doi. org/10.25054/01240307.1152

Cisneros Guerrero, F. (1859, 14 de junio). Memoria a cerca [sic] del método de enseñanza, con aplicación a las demás artes de imitación liberales e industriales presentada por Francisco Wenceslao Cisneros Guerrero para la oposición de la dirección de la Academia de San Alejandro. En Nombramiento de profesor de Dibujo a F. Cisneros. Archivo Histórico Nacional. Ultramar, 56, Exp. 3. Madrid. España.

Cordovés Pérez, Y. I. (2015). Metodología para el dibujo a mano alzada. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 4. https://www.eumed.net/rev/atlante/ 04/dibujo.html

De Juan, A. (2003). Pintura y grabados coloniales cubanos. Adagio (obra original publicada en 1974).

Estrada, R. J., Reyes, R. I. y Pantoja, F. (2010). El proceso docente educativo del dibujo técnico visto como actividad y comunicación. Universidad de Granma.

Gómez Martínez, M. y Benítez Trueba, N. (1984). La Enseñanza de Artes Plásticas en San Alejandro [Trabajo de diploma, Universidad de La Habana].

Grey, Ch. (1867). The early years of His Royal Highness the Prince Consort. Smith. Elder and Co.

Guanche, J. y Campos, G. (1999). Valentín Sanz Carta pintor y maestro insignia del paisaje cubano. Casa Colón.

Libro de Actas de 1863-1892. Archivo histórico de la Academia Nacional de Bellas Artes San Alejandro.

López, D. (2018). Bicentenario de San Alejandro. Tradición y contemporaneidad, Museo Nacional de Bellas Artes.

López Núñez, O. (2013). Arte en la colonia. Siglos XVI-XIX. En Colección de Arte Cubano (pp. 21-51). Museo Nacional de Bellas Artes.

Merino, L. (1976). Apuntes para un estudio de la Academia San Alejandro. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí, 18(1), enero-abril, 117-142.

Merino, L. (1991). Academia de San Alejandro (1818-1900). En Rodríguez Betancourt, L. (comp.). Selección de lecturas de arte: Cuba colonia. Segunda parte (pp. 437-459). Universidad de La Habana.

Paneque Duquesne, O. (2020). La Academia de Bellas Artes de San Alejandro de La Habana (Cuba): Fundación, evolución y producción pictórica (1818-1899). [Tesis doctoral, Universidad de Granada].

Pérez, G. (1959). Características de la evolución de la pintura en Cuba. [s.l.] [s.n.].

Peñalver, J. M. (1817). Extracto de las tareas de la Real Sociedad Económica de la Habana en el año 1817. Memorias de la Real Sociedad Económica de La Habana, 12(4), diciembre, 418.

Pevner, N. (1982). Las academias de arte: pasado y presente. Ediciones Cátedra.

Programa de enseñanza del curso 1899-1900. Archivo histórico de la Academia Nacional de Bellas Artes San Alejandro.

Reglamento de la Escuela Profesional de Pintura y Escultura de La Habana (1866). Imprenta del Gobierno y Capitanía General de S. M.

Rigol, J. (1980). La Academia de San Alejandro. En Revolución, letras, arte (p. 518). Letras Cubanas.

Rodríguez, C., Gras, I., Laffita, B. B. (2018). La obra plástica del artista mallorquín August Ferran y Andrés (1814-1879) durante su estancia en La Habana [ponencia]. II Coloquio Presencias Europeas en Cuba. Centro para la Interpretación de las Relaciones Culturales Cuba-Europa: Palacio del Segundo Cabo, La Habana, Cuba. http://segundocabo.ohc.cu/2021/11/05/la-obra-plastica-del-artista-mallorquin-august-ferran-y-andres-1814-1879-durante-su-estancia-en-la-habana/

Rodríguez, O. M. (2016). La pintura cubana en el siglo XIX: otras miradas a una historia. Universidad Iberoamericana.

Santos Suárez, J. (1831). Esposición [sic] de las tareas de la Real Sociedad Patriótica en los años de 1829 y 30. Memorias, 10, 34-35.

Vermay, J. B. (1824). Discurso leído por el Director de la Academia de dibujo D. Juan B. Vermay en los exámenes públicos de sus alumnos el día 12 de febrero. Memorias, 8, 383.

Published

2024-01-01

Issue

Section

ARTÍCULOS